Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Det verkar bli så att jag skall bli Volvo ägare igen och har hittat en XC60 D5 2018. Bilen ifråga verkar vara en tidigt producerad med serienummer under 5000 och fullständingt fullmatad med kanske alla tillval. Ser ut som en av pressbilarna i Pine grey med ljus läderiteriör. Bilen finns på Volvo åf i Stockholm och själv finns jag i Kalmar så det är inte bara att åka å titta på bilen.

Nu till mina funderingar:
1. Vilka serviceåtgärder skall jag fråga bilsäljaren om de är gjorda?
2. Bilen har gått 7200mil och det är 9 år sedan den byggdes skall jag försöka få dem att göra kamremsbytet redan nu eftersom bilen blir 10 år under 2027.
3. Hur är bränsleförbrukningen på dessa D5:or har idag en VW Passat med 190hk diesel som klarar sig på 0,6l/mil i de dagligakörningarna till/från jobbet och till/från fritidssysselsättningar. Kan jag räkna med mycket högre förbrukning.
4. Det är luftfjädring på denna bil hur är denna i funktion och livslängd? Är denna upphängning dyr och komplicerad att underhålla? Är inte helt tappad när det gäller att skruva så många mekaniska jobb (t.ex. bromsar mm.) gör jag själv.
5. om jag skall köpa ett diagnosverktyg vilket rekommenderar ni med ett vettigt pris på någon tusenlapp eller två?
6. En underhålls fråga för inredningen hur tar man hand om det ljusa perforerade lädret på bästa sätt?
7. Hur har panoramataken varit i kvalitet? Har det varit mycket problem med läckage och igensatta/borttryckta dräneingsslangar?

Nu får det nu räcka med frågor för denna gång, skall ringa till Bilia när de öppnar vid 11 och fråga mer om bilen tänkte jag men jag får väl svar som man kan förvänta om de vill sälja bilen.

Med vänlig hälsning, Mathias Svensson
V70 2012 12V säkring

V70 DrivE 1,6 2011 Finns det några som vet […]

"Baklucka öppen"

Nu funkar det fint igen, får se till vinter[…]

Hejsan Det verkar bli så att jag skall bli […]

Härligt att du lyckades göra jobbet sj&a[…]