- Idag, 12:26
Har du slipat in ventilerna i en ventilslipmaskin, eller bara slipat dom mot ventilsätet i topplocket? Du bör nog slipa in ventilsäten i topplocket också. Den normala gången är att slipa ventilerna i maskin och fräsa om ventilsätena. Sedan slipar man in ventilerna mot sätet. På äldre motorer (som din) som inte har hårdmetall ventilsäten brukar man oftast sätta i hårdmetall säten. Då kan du köra motorn på dagens blyfria bensin utan att hälla i en massa kemikalier i tanken.
På min 745-a bytte jag toppackning (B234F 16V motor) för något år sedan. Då hällde jag i bensin i cylindrar och förbränningsrum. Där var bensin kvar i flera timmar. Endast i en cylinder försvann det bensin, men det kan varit att kolvtingarna stått i ett ofördelaktigt läge. Där är lika komressionstryck i alla cylindrar, c:a 11,5 kg. Motorn har gått mer än 50000 mil
Jag bytte motor på farsans 144 -72 efter att dottern kört slut på den p.g.a hon körde den på oblyad bensin. Där var bara hälften av kompressions trycket på en cylinder. Dom andra var inget eller mycket lite tryck i. När jag bytt motor på den (B18A) så körde jag inte den på bensin, jag byggde om förgasare och insug så den gick att köra på etanol (E85). Då behöver jag inte hälla i något i tanken. Denna bil körde jag i flera år och det fungerande bra. Mitt i vintern (under -5°) körde jag på bensin, annars var den väldigt svårstartad. Körde så i flera år, vet ej vad den blev av sedan jag sålt den.....
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V