Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

De får inte ta ut någon avgift nattetid om det inte råder trängsel då också vilket skulle förvåna mig jättemycket. Så en elbil kommer funka bra men hybrid är bara att glömma om man kör mer än räckvidden per dag och tänkt ladda dagtid.

Håller med dig att det är helt knas att reglerna skiljer så mycket mellan nätbolag.
Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade så drar vårat hus ca 1.5 kW. Vill man ladda när elen är billig på natten och drar 11 kW så har man ju nästan 10 ggr så mycket förbrukning på natten mot på dagen. Behövs ju inte att så många skaffar elbil i området så vips är det mest effektbehov på natten.
Lövet skrev:De får inte ta ut någon avgift nattetid om det inte råder trängsel då också vilket skulle förvåna mig jättemycket. Så en elbil kommer funka bra men hybrid är bara att glömma om man kör mer än räckvidden per dag och tänkt ladda dagtid.

Håller med dig att det är helt knas att reglerna skiljer så mycket mellan nätbolag.
Ellevio tar ut effektavgift nattetid också, halva mot dagtid
Ja, det är ganska otroligt hur fel den slår också. Elbolagen har fått kritik över hur svår elräkningen kan vara att förstå, sedan när folk börjat lära sig, då införs en ny avgift som ser helt olika ut beroende på vilket nätbolag man har. Själv har jag Vattenfall och är inte drabbad alls än. Därför har jag inte heller räknat så noga på specifika fall. Många är nog ganska rädda i onödan och för snittanvändaren ska det ju vara kostnadsneutralt som sagt.
20FJan skrev: För 55 minuter sedan. Ja, det är ganska otroligt hur fel den slår också. Elbolagen har fått kritik över hur svår elräkningen kan vara att förstå, sedan när folk börjat lära sig, då införs en ny avgift som ser helt olika ut beroende på vilket nätbolag man har. Själv har jag Vattenfall och är inte drabbad alls än. Därför har jag inte heller räknat så noga på specifika fall. Många är nog ganska rädda i onödan och för snittanvändaren ska det ju vara kostnadsneutralt som sagt.
Ja för vanligt folk är det nog liten risk att drabbas, det är väl främst elbilsägare.som kommer drabbas. Eller om man har en fet elpatron för att värma huset
  • 1
  • 474
  • 475
  • 476
  • 477
  • 478

Ja, det är ganska otroligt hur fel den sl&a[…]

Den stora annons-tråden

BMW -06:a i nyskick, endast 100mil, 7-vxl manuell […]

Hjälpfjäder till koppling

Beställde en ny fjäder igår p&arin[…]

snö