Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

De får inte ta ut någon avgift nattetid om det inte råder trängsel då också vilket skulle förvåna mig jättemycket. Så en elbil kommer funka bra men hybrid är bara att glömma om man kör mer än räckvidden per dag och tänkt ladda dagtid.

Håller med dig att det är helt knas att reglerna skiljer så mycket mellan nätbolag.
Antar att det kan bli kortvarigt. Som jag sade så drar vårat hus ca 1.5 kW. Vill man ladda när elen är billig på natten och drar 11 kW så har man ju nästan 10 ggr så mycket förbrukning på natten mot på dagen. Behövs ju inte att så många skaffar elbil i området så vips är det mest effektbehov på natten.
Lövet skrev:De får inte ta ut någon avgift nattetid om det inte råder trängsel då också vilket skulle förvåna mig jättemycket. Så en elbil kommer funka bra men hybrid är bara att glömma om man kör mer än räckvidden per dag och tänkt ladda dagtid.

Håller med dig att det är helt knas att reglerna skiljer så mycket mellan nätbolag.
Ellevio tar ut effektavgift nattetid också, halva mot dagtid
  • 1
  • 474
  • 475
  • 476
  • 477
  • 478

De får inte ta ut någon avgift nattet[…]

snö

Vi fick mer snö igår, just som det hade[…]

Lite trångt men jag ska inte klaga. :-) […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart