Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vänta nu, får inte spridarna spänningsmatning från ett eget relä, känt för att gå sönder..
Det lär sitta ovanför kylaren fram till my-99 ungefär, sen flyttade det in i en plastlåda märkt "main fuses". Har det senare på min -00
Daniel78 skrev:När tempgivaren mäter fel temperatur av insugluften sätter den ingen felkod.
Alternativt kan man kolla funktionen på dom.
Då kan man ohm mäta den. Brukar finnas några "fasta" värden vid vissa temperaturer. T.ex c:a 2500 Ω vid +20°.
Problemet löst.
Det var ett kabelbrott som tog bort matarströmmen till spridarna. Jag skulle ha rapporterat det här för länge sedan, men när jag satte mig och skrev om det så blev jag utloggad och tappade hela texten...
Lösningen var alltså löjligt enkel, problemet var att förstå vad det var som hände, eftersom det verkar som att ECUn kopplade bort spänningen på tändningen när den inte fick spänning till spridarna. Eller kan det vara samma kabel som ger ström till båda? Troligen inte, eftersom jag fick ström med den gamla ECUn.
Hur som helst, bristen på spänning till tändningen ledde mig på ett helt felaktigt spår och en massa onödigt testande.

Har väl kört 200 mil sedan jag hittade felet, utan mer problem med detta.

Tack för alla idéer och information. Hoppas den här tråden kan hjälpa någon annan när det strular.
Volvo xc70 2011 svårstartad

Inte mera än att starta bilen i minus 20 utan[…]

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatte[…]

Vet inte om en B4 har det där lilla stöd[…]

Byta ac rem på Volvo 940

Detta kanske hjälper dig: https://www.jagrull[…]