- Idag, 09:38
När jag behövde byta husvagn år 2011 blev det från en 2,3 meter bred till en med fullbredd, alltså 2,5 meter. Den skillnaden gjorde mellan en och två deciliter per mil, men då var det med bensinbil (Volvo 854 Turbo). Den ville ha ungefär 1,3 liter/mil med vagnen som var 2,3 meter bred.
När jag drar den nuvarande husvagnen (1700 kg, enkelaxlad, 2,5 meter bred) vill min XC90 ha ungefär 1,15 l/mil. Körning i samma hastighet med enbart bilen hamnar under 0,65 l/mil. Rätt kraftig motvind över Östgötaslätten, längs E4, landade på över 1,8 l/mil mellan LInköping och Mjölby.
För några år sedan drog jag en sekretariatsvagn med den XC70 jag hade då. Vagnen ser ut som en manskapsbod, tvåaxlad med plant golv helt över hjulen och full ståhöjd inuti. Alltså nära 3 meter hög. Totalvikt 1500 kg, men skåp och inredning är ganska tungt, så tjänstevikten ligger på nästan 1300 kg.
Färden gick mellan Klippan och Markaryd. Det blåste nordöstlig vind, så det gick ganska lätt längs Rv 13 till Östra Ljungby. När jag svängde ut på E4 började det gå rejält tungt. Jag körde i normal släpvagnsfart, med farthållaren på 85 (då gick den aningen över 80 verklig fart). Vid Ljungaskog, där hastighetsbegränsningen ändras från 110 till 120 och E4 svänger lite och går rakt österut förbi Örkelljunga, växlade automaten i XC70:n ner till femman. Sedan låg den kvar i femmans växel till Skånes Fagerhult, där jag skulle ta av.
När jag passerade husbilshandlaren Bengt i Örkelljunga och kom in i backen upp mot Ånhult, dessutom rakt in i motvinden, lapade XC70:n i sig 3 liter per mil...
Detta påverkade dock inte hastigheten ett smack. Min XC70 D5 (230 hk) höll samma fart. En kompis hade en toalettvagn med fyra holkar, lite smalare så golvet ligger nere mellan hjulen istället för ovanpå, tjänstevikt ungefär 1000 kg, bakom sin V70 D2 (115 hk). Den bara försvann i backspegeln... Hon påstod att det var första gången i hennes liv som hon haft gasen i botten, men det gjorde ingen skillnad. Vad den förbrukade vet jag inte.
Poängen med detta är inte att man inte ska dra större släp med en D2, utan att släpvagnar med ganska stort luftmotstånd, som husvagnar, typiskt ökar förbrukningen till det dubbla för förbränningsmotorer. Notera också att effektbehovet på grund av luftmotståndet ökar med hastigheten upphöjt till tre. Så ökningen från att ligga på lagstadgade 80 och upp till lastbilarnas "normalfart" 85 km/h är hela 20%. Om man å andra sidan kör med adaptiv farthållare och ligger "fyra streck" bakom en lastbil med skåp går det billigare än att köra ensam på vägen, även om man måste ligga på 85 för att hålla jämna steg med lastbilen.
Summeringen blir att man får räkna med halverad räckvidd. Något som tar mer eller mindre tid att kompensera sig för, beroende på vad det är för kapacitet på laddarna man passerar och om det går att ladda med släpet kopplat eller ej.
Tanka diesel har alltid gått att göra med kopplat släp. Man står dessutom inte vid pumpen mer än 3-4 minuter ändå, om man behöver fylla på 60 liter eller så.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.