EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av davidlevin
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att köra EX90 med släp? Vad blir den verkliga räckvidden?

Är sugen på att köpa en EX90, men är orolig för hur räckvidden blir när det ska dras husvagn (endast sommar, ej vinter). Vore mycket intressant att få ta del av era erfarenheter.

Med vänlig hälsning, David
av 20FJan
Testade fråga chatGTP, och den verkade ge rimligt svar. Räkna kortare i besvärliga förhållanden som vinter t.ex.

Sammanfattning
Faktor ……… Utan husvagn Med husvagn
……………….. ………. (~1300–1500 kg)
WLTP-räckvidd, ….ca 620 km, .ca 250–300 km
Förbrukning,.20–23 kWh/100 km,.35–45 kWh/100 km
Jag har inte dragit husvagn med batteribil, men åtskilligt med konventionella bilar. Min erfarenhet är att så snart du får upp farten är det i mycket högre grad luftmotståndet än vikten på vagnen som avgör. Det är en rejäl skillnad i luftmotstånd på en fullstor vagn än en smal variant. Likaså spelar utformningen på vagnens karosseri ofta större roll än några hundra kilogram hit eller dit.

EX90 har dragkapacitet för att klara en husvagn upp till rejäl mellanklass (2200 kg). Dessutom har den rätt bra räckvidd utan vagn att börja med, så det känns rimligt att du får fundera på var du ska stanna och ladda var 25:e mil, eller mellan 20-25 mil om det är motvind eller du inte hade fullt när du började, vilket man mer sällan har när man laddar ute. Börjar du hemifrån har du förmodligen laddat fullt innan du åker.
apersson850 skrev:Jag har inte dragit husvagn med batteribil, men åtskilligt med konventionella bilar. Min erfarenhet är att så snart du får upp farten är det i mycket högre grad luftmotståndet än vikten på vagnen som avgör. Det är en rejäl skillnad i luftmotstånd på en fullstor vagn än en smal variant. Likaså spelar utformningen på vagnens karosseri ofta större roll än några hundra kilogram hit eller dit.

EX90 har dragkapacitet för att klara en husvagn upp till rejäl mellanklass (2200 kg). Dessutom har den rätt bra räckvidd utan vagn att börja med, så det känns rimligt att du får fundera på var du ska stanna och ladda var 25:e mil, eller mellan 20-25 mil om det är motvind eller du inte hade fullt när du började, vilket man mer sällan har när man laddar ute. Börjar du hemifrån har du förmodligen laddat fullt innan du åker.
Du har helt rätt i att vikten är nästan ointressant när man väl rullar. Det här testet är tydligt:
För en batteribil bör dessutom vikten på släpet vara ännu mindre intressant då man får tillbaka en del av den extra energi som går åt för att köra uppför en kulle när man kör ner på andra sidan. Med en diesel har man nollförbrukning nedför, men någon återvinning som elbilen har får man inte.

Har startat om en gång, vissa har kanske otu[…]

Hål i fjäderbenstornen?

Hallå! Nja ska nog inte vara hål d&aum[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Förbrukningen dom första kilometrarna &a[…]

Hade ingenting med solenoiden att göra. Att k[…]