Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sasjjj
Om man inte kan köra på el i riktigt kallt väder vill man ju gärna ha möjlighet att förvärma bensinmotorn innan start....
Men elektrisk eftermonterad motorvärmare (Calix) är kanske enda möjligheten?
av Supfam
Sanning med modifikation.

Förvisso så startar bilen bensinmotorn när det är riktigt kallt, alltså första kallstarten man gör, men den håller bensinmotorn igång i några få minuter och sedan går den över till hybridläge. När det varit minus 30 har jag kommit ca 2 km från huset och då har bensinmotorn stängts av för att sedan gå på batteri.

I så låga temperaturer går och låter bilen som en traktor, tills värme genereras i drivlinan.

Efter många om och men får man helt enkelt inse att Volvo missat att nämna att bilen är ”obrukbar” i Pure i riktigt kallt väder, parkeringsvärmaren orkar helt enkelt inte hålla kupén varm när man lunkar landsväg i 80-90 km/h.

Är det -10 funkar Pure en stund iaf.
StefanN skrev: Idag, 08:54 Din historia faller på att motorn startar direkt långt innan dom temperaturerna så att köra i -40 på el är fullständigt omöjligt.

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]

Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png