NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knutkors
kvillebäck skrev:jag har aldrig gjort något speciellt innan. Även om motorn går på 4200RPM så är den nog konstruerad för mer. Finns det oro för att den skall skena så kolla att oljenivån inte är över max så är det nog lugnt.
Okej, det låter som att du har gjort detta några gånger. Tar det lika lång tid varje gång eller varierar det? Varvtalet har aldrig gått högre än 4200 rpm?
Gissar att man bör hålla koll på tempmätaren för kylvätskan.
av kvillebäck
Jag har gjort det mer än tjugo gånger. När jag hade dåligt DPF så gjorde jag det varannan vecka i förebyggande syfte. Tror inte att jag var över 4200RPM någon gång men det var 1,5 år sedan jag sålde bilen. Det svåra är att få regenereringen att starta. Bilen behöver vara fri från felkoder. Alla dörrar stängda har jag för mig. Något med broms/handbroms. minns inte riktigt men instruktioner kommer på skärmen.
Första gången tog det lång tid. Upplevde det som tjugo minuter men kan säkert varit kortare. Efter en tid, 5-6 minuter men då var nog filtret i bättre skick vid start.
När motorn kommit upp i varv så pendlar varvtalet några hundra varv upp och ner.
Bilen skall vara varmkörd när du startar. Här duger inte tomgångskörning på någon parkering utan riktigt uppe i värme.
Det kan komma ganska mycket sot så parkera utanför stadens centrum om du inte vill bli svartlistad på miljökontoret.
Efter man tryckt på start kan det ta någon minut innan allt startar.

Lycka till
av Knutkors
Oj, ja det var många gånger.
Blev det glesare mellan de regenereringarna bilen själv gör, eller hur märkte du att dina "tvingade" regenereringar gjorde nytta?

Tack för all info och tips.
Ska kolla efter en felkodsläsare som klarar av detta och ska nog byta olja innan för säkerhets skull.
Bilen regenererade efter ca 10 mil. Kunde hålla katastrofen borta pga detta.
Det uppstod en "situation" en dag när jag var sex mil hemifrån. Bilen blev mycket svårstartad men fick igång den och den gick uselt. Lyckades köra 15 km till ett ställe jag hade men den vägrade starta. Anade att DPF var helt tätt. Skruvade ur tempsensor på framsidan av DPF och då startade bilen men gick extremt uselt. Knappt 800 RPM som max. Efter en stund så lyckas jag varva upp bilen lite men men når aldrig över 1500RPM. Försöker åka hem men bilen har nog inte mer än 10hk. I alla små nerförslut lägger jag i ettan och försöker tokrusa motorn så jag skall kunna bränna ur DPF lite mer. Alla uppförsbackar är en katastrof med max 10 km/h.
När jag kom hem tog jag av DPF och spolade ur och lät den ligga i olika bad i flera dagar. Bytte turbo och gjorde service i samband med detta.
Bilen blev som vanligt igen efter detta.
Inga eftermarknads-DPF är lika bra som originalen. Var rädd om dom. Tvätta och sköt om dom. Välj C-klassad olja. Kör på höga varv ibland. Det är när turbon laddar som du producerar sot som fastnar i DPF. Sköt om fyllningen med Eolys och anteckna alltid när det görs.

God fortsättning på alla !
Dålig räckvidd XC60 -2026

även dimension på hjulen påverkar[…]

har samma problem sporadiskt med min v60 recharge […]

Fjärrstart

min 2022 t6 recharge gjorde likanden fel hela tide[…]

Fjärrstart motor V60 Recharge 2021

har en 2025 års v60 recharge, och jag anv&au[…]