NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvillebäck skrev:jag har aldrig gjort något speciellt innan. Även om motorn går på 4200RPM så är den nog konstruerad för mer. Finns det oro för att den skall skena så kolla att oljenivån inte är över max så är det nog lugnt.
Okej, det låter som att du har gjort detta några gånger. Tar det lika lång tid varje gång eller varierar det? Varvtalet har aldrig gått högre än 4200 rpm?
Gissar att man bör hålla koll på tempmätaren för kylvätskan.
Jag har gjort det mer än tjugo gånger. När jag hade dåligt DPF så gjorde jag det varannan vecka i förebyggande syfte. Tror inte att jag var över 4200RPM någon gång men det var 1,5 år sedan jag sålde bilen. Det svåra är att få regenereringen att starta. Bilen behöver vara fri från felkoder. Alla dörrar stängda har jag för mig. Något med broms/handbroms. minns inte riktigt men instruktioner kommer på skärmen.
Första gången tog det lång tid. Upplevde det som tjugo minuter men kan säkert varit kortare. Efter en tid, 5-6 minuter men då var nog filtret i bättre skick vid start.
När motorn kommit upp i varv så pendlar varvtalet några hundra varv upp och ner.
Bilen skall vara varmkörd när du startar. Här duger inte tomgångskörning på någon parkering utan riktigt uppe i värme.
Det kan komma ganska mycket sot så parkera utanför stadens centrum om du inte vill bli svartlistad på miljökontoret.
Efter man tryckt på start kan det ta någon minut innan allt startar.

Lycka till
Problem med Renault CLIO -22

..så skön känsla att ha en av dem[…]

Hej Jag skall ge mig på att byta kylarvä[…]

Har jag CarPlay eller ej?

En 2018 har inte trådlös CarPlay vad ja[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

De sitter längs kanten, men de är enkla […]