Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1622704
banaxel skrev: sön 14 dec 2025, 17:54 Bumpar en väldigt gammal tråd, men finns ju en del av infon jag behöver här så.

Har en död 850 som jag hade behövt lite hjälp med

Har mätt på kontakten till relät och har endast konstant ström på 30. 85 är död oavsett tändning på eller av.

86 och 87 är strömlösa med tändning avslagen, men 86 ger 1v med tändning på och 87 12v.

Är en lila/vit kabel som går från 85.
Vi pratar om samma relä, eller hur? Det gråa ovanför kylfläkten med nummer 3545803?

Det är lite svårt, eftersom jag inte hittar beteckningarna 85/86/87/30 i boken och inte heller på relät, inklusive sockeln. Däremot kan du se färgerna på kablarna när du drar ut relät, eller hur?

Röd har alltid 12 V.
Den gröna kabeln och den blå/röda har bara 12 V när tändningen står i läge II och III.
Den violetta kabeln kan du strunta i när du har 12 V på den gröna kabeln när tändningen är i läge II eller III. Den styrs via jord från styrenheten.

Det jag undrar är hur man kan mäta ut- och ingångar i drift, eftersom de är vattentätt förslutna i sockeln.


IMG_5153.jpeg
IMG_5153.jpeg (253.42 KiB) Visad 108 gånger

Edit—/
banaxel skrev: fre 19 dec 2025, 17:53 Tack för svar. Hittar inte dessa säkringar. Finns det andra utanför säkringsboxen? Mätte på säkring 1 och 2 som skall vara för motorn enligt tabellen under locket och dessa ger 12v när jag slår på tändningen.

Är helt novis på det här med bil-el så får be om ursäkt om mina svar är ute och cyklar.
Det är bara säkring 11/1 (säkring 1) som gäller relät 2/32.
Säkringen 11/2 (säkring 2) matar bränslepumprelät 2/23 (den röda som det står 103 på och som sitter i samma låda som säkring 1).


IMG_5154.jpeg
IMG_5154.jpeg (332.95 KiB) Visad 90 gånger
#1622714
Ja det är samma relä. Har endast mätt i sockeln med relät urkopplat. Beteckningarna på relät står för mig inne i kontakten. Kan man kanske sätta kablar med rundstift från sockeln till relät för att komma åt och mäta vid startförsök?

Violetta är mycket riktigt jord. Men jag kanske kan utesluta relät när jag får bränsletryck på fuelrailen vid startförsök och att jag känner/hör tydligt klick på både systemrelä och relä 103
#1622715
Det finns en fultrick för att komma åt isolerade (klenspännings-) kablar; tryck en knappnål genom isoleringen och koppla multimeterns mätsladd till nålen.
Tyvärr blir det ju ett litet hål i isoleringen där vatten kan krypa in sen. Går att täta med lim eller tejp men som nytt blir det förstås aldrig..
#1622716
banaxel skrev: Idag, 09:07 Ja det är samma relä. Har endast mätt i sockeln med relät urkopplat. Beteckningarna på relät står för mig inne i kontakten. Kan man kanske sätta kablar med rundstift från sockeln till relät för att komma åt och mäta vid startförsök?

Violetta är mycket riktigt jord. Men jag kanske kan utesluta relät när jag får bränsletryck på fuelrailen vid startförsök och att jag känner/hör tydligt klick på både systemrelä och relä 103
Det är bränslepumpen som gör trycket. Det grå reläet skötar insprutningen :-)

Har du möjligheten att testa med ett annat relä?
Längd kamrem

Det skiljer några kuggar på remmen om […]

Tändningen helt fel

Förmodligen fel ordning på tändkab[…]

Ja det är samma relä. Har endast m&aum[…]

Volvo 850 som ej startar

Tändmodulen förstärker (och inverte[…]