Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nizzehult
#1622102
Min bränslepump i tanken behöver bytas. Jag har en B230FB. Inte Regina.
Är det någon som vet om Biltemas pump som heter 52-110 räcker för denna uppgift? Den ger bara 0,1 bar men ska väl å andra sidan bara användas för att skicka bränslet till nästa pump?
Vill gärna få det bekräftat från någon som faktiskt provat då det är en del jobb med bytet.
#1622294
lennarte skrev:Biltemas motsvarar original. Tankpumpen ska bara se till att det finns bensin i ledningen till huvudpumpen.
Tack. Jag antar att du testat det själv eller tror du bara att det förhåller sig så?

Jag ser att motsvarande pumpar som säljs ger 0,14-0,2 bar men det torde knappast vara avgörande, 0,1 bara borde också räcka tycker jag för det rör sig ju bara om en kort sträcka bränslet ska åka. Däremot är pumpen i sig lite kortare än den som sitter där, typ 1-2 cm så man måste sätta dit t ex en extra slangbit om man vill att denna pump ska kunna nå lika djupt som den förra. Men det är ju görbart.
#1622295
Jag tror att jag har en tankpump från Biltema. Min svåger bytte hela tankarmaturen något år innan jag fick bilen av honom för c:a 18 år sedan. Huvudpumpen byttes några år efter då jag började köra på E85 och fick höja bränsle trycket till omkring 6/7 kg. Bytte då till Biltemas "044 pump" som bättre tål högre tryck i längden. Bytte sedan till större spridare och kör nu på c:a 2,2 kg (E75 vinteretanol) så jag hade kunnat sätt sätta tillbaka original huvud pumpen. Den ligger I en låda med lite öveblivet material och reservdelar till 745-an
#1622304
lennarte skrev:Jag tror att jag har en tankpump från Biltema. Min svåger bytte hela tankarmaturen något år innan jag fick bilen av honom för c:a 18 år sedan. Huvudpumpen byttes några år efter då jag började köra på E85 och fick höja bränsle trycket till omkring 6/7 kg. Bytte då till Biltemas "044 pump" som bättre tål högre tryck i längden. Bytte sedan till större spridare och kör nu på c:a 2,2 kg (E75 vinteretanol) så jag hade kunnat sätt sätta tillbaka original huvud pumpen. Den ligger I en låda med lite öveblivet material och reservdelar till 745-an
Jag förstår. Ja, etanolkonverteringar kan nog kräva lite andra prylar. Jag har bytt den externa pumpen under bilen redan till en likadan men den får jobba ganska hårt hör jag så att ge den lite hjälp från primärpumpen är nog inte fel. Det låter (svagt) om den så jag tror inte att den har stannat men det finns helt enkelt inget ork kvar i den. Mäter 15 ohm på den, borde ligga på 4-5 ohm.
En "044-pump" (Biltema 52-250) ger 6-8 bar och ersätter den externa pumpen förstår jag. Tror originalpumpen under bilen ger ca 3-4 bar.

En 52-110 kostar bara 139,- men då jobbet med att byta den är rätt omständligt så vill man nog inte chansa. Läser gamla trådar om folk som bytt till denna men att ursprungliga felet på bilen legat någon annanstans så man får liksom ingen klarhet i om denna pump ändå duger...
#1622343
Enda problemet vore väl egentligen om pumpen är så extremt usel att den är feltillverkad eller lägger av dirr. Du vill INTE köpa för stark pump som matare i tanken då elen förmodligen inte är dimensionerad för detta. Dvs du bränner säkring eller ännu värre kanske någon sladd om du skickar i en TI 255l pump. Kolla med regnummer efter spec på olika ställen, och matchar det biltemas (samt biltema ger denna med ditt reg nr) hade jag nog skickat i den personligen. Att rek. piratpump till andra är dock inget jag gör då jobbet som sagt är lite omständigt.
#1622394
Jag får liksom inte fram vad originalpumpen ger för tryck. Söker jag på andra ställen med mitt regnummer så föreslås olika pumpar som ger 0,14-0,2 bar. Den som sitter där nu låter det om så den verkar ju snurra men troligen orkar den inte riktigt då jag få konstiga ryck under körning när jag har under halv tank. Av den anledningen tror jag heller inte på fel i anslutningarna. Läste någonstans att man inte kan räkna med att få ut mer än 25' mil på dessa pumpar, även om det gäller en Bosch originalpump så det ligger nog i tiden att den ska bytas.

En skum grej är också att mätaren visar fel. När den är full visar den rätt men när man får i ca 30 liter (= halv tank) så visar mätaren att det bara finns ca 1/5 eller 1/6 tank kvar, dvs 10-12 liter.
#1622399
Trycket är inte så viktigt. Det viktigaste är att den är dimensionerad rätt för elen, samt att den pallar flöda tillräckligt för att mata huvudpumpen (typ omöjligt att den inte gör det). För någon som Lennart som kör 7 bar i fuel rail så krävs en HUVUDPUMP som pallar flöda rätt mängd soppa/tid för detta. För en förpump så blir det inget motstånd. Den jobbar mot.. en pump som SUGER. Dvs det blir typ negativt tryck och den måste bara skicka upp soppa som huvudpumpen kan pressa vidare. Lite simpelt förklarat men pumpen i tanken behöver inget tryck för den jobbat mot något i praktiken mer eller minder skapar ett vakum.
Halvljus

Den vänstra lyktan pekar nog för mycket […]

Halvljus i backen

Håller med, det har hjälpt när jag[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=86&[…]

Beror helt på om du åker till l[…]