Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nizzehult
Min bränslepump i tanken behöver bytas. Jag har en B230FB. Inte Regina.
Är det någon som vet om Biltemas pump som heter 52-110 räcker för denna uppgift? Den ger bara 0,1 bar men ska väl å andra sidan bara användas för att skicka bränslet till nästa pump?
Vill gärna få det bekräftat från någon som faktiskt provat då det är en del jobb med bytet.
lennarte skrev:Biltemas motsvarar original. Tankpumpen ska bara se till att det finns bensin i ledningen till huvudpumpen.
Tack. Jag antar att du testat det själv eller tror du bara att det förhåller sig så?

Jag ser att motsvarande pumpar som säljs ger 0,14-0,2 bar men det torde knappast vara avgörande, 0,1 bara borde också räcka tycker jag för det rör sig ju bara om en kort sträcka bränslet ska åka. Däremot är pumpen i sig lite kortare än den som sitter där, typ 1-2 cm så man måste sätta dit t ex en extra slangbit om man vill att denna pump ska kunna nå lika djupt som den förra. Men det är ju görbart.
Jag tror att jag har en tankpump från Biltema. Min svåger bytte hela tankarmaturen något år innan jag fick bilen av honom för c:a 18 år sedan. Huvudpumpen byttes några år efter då jag började köra på E85 och fick höja bränsle trycket till omkring 6/7 kg. Bytte då till Biltemas "044 pump" som bättre tål högre tryck i längden. Bytte sedan till större spridare och kör nu på c:a 2,2 kg (E75 vinteretanol) så jag hade kunnat sätt sätta tillbaka original huvud pumpen. Den ligger I en låda med lite öveblivet material och reservdelar till 745-an

Någon som kan hjälpa till med artikelnr[…]

Femcylindriga med Euro 6 förekommer mest (ell[…]

Elpriset

Om man har solpaneler och batteri gör det &[…]

Verktyg kamremsbyte

Går väl att knacka loss med maskin, ell[…]