Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nizzehult
Min bränslepump i tanken behöver bytas. Jag har en B230FB. Inte Regina.
Är det någon som vet om Biltemas pump som heter 52-110 räcker för denna uppgift? Den ger bara 0,1 bar men ska väl å andra sidan bara användas för att skicka bränslet till nästa pump?
Vill gärna få det bekräftat från någon som faktiskt provat då det är en del jobb med bytet.
lennarte skrev:Biltemas motsvarar original. Tankpumpen ska bara se till att det finns bensin i ledningen till huvudpumpen.
Tack. Jag antar att du testat det själv eller tror du bara att det förhåller sig så?

Jag ser att motsvarande pumpar som säljs ger 0,14-0,2 bar men det torde knappast vara avgörande, 0,1 bara borde också räcka tycker jag för det rör sig ju bara om en kort sträcka bränslet ska åka. Däremot är pumpen i sig lite kortare än den som sitter där, typ 1-2 cm så man måste sätta dit t ex en extra slangbit om man vill att denna pump ska kunna nå lika djupt som den förra. Men det är ju görbart.
Jag tror att jag har en tankpump från Biltema. Min svåger bytte hela tankarmaturen något år innan jag fick bilen av honom för c:a 18 år sedan. Huvudpumpen byttes några år efter då jag började köra på E85 och fick höja bränsle trycket till omkring 6/7 kg. Bytte då till Biltemas "044 pump" som bättre tål högre tryck i längden. Bytte sedan till större spridare och kör nu på c:a 2,2 kg (E75 vinteretanol) så jag hade kunnat sätt sätta tillbaka original huvud pumpen. Den ligger I en låda med lite öveblivet material och reservdelar till 745-an
lennarte skrev:Jag tror att jag har en tankpump från Biltema. Min svåger bytte hela tankarmaturen något år innan jag fick bilen av honom för c:a 18 år sedan. Huvudpumpen byttes några år efter då jag började köra på E85 och fick höja bränsle trycket till omkring 6/7 kg. Bytte då till Biltemas "044 pump" som bättre tål högre tryck i längden. Bytte sedan till större spridare och kör nu på c:a 2,2 kg (E75 vinteretanol) så jag hade kunnat sätt sätta tillbaka original huvud pumpen. Den ligger I en låda med lite öveblivet material och reservdelar till 745-an
Jag förstår. Ja, etanolkonverteringar kan nog kräva lite andra prylar. Jag har bytt den externa pumpen under bilen redan till en likadan men den får jobba ganska hårt hör jag så att ge den lite hjälp från primärpumpen är nog inte fel. Det låter (svagt) om den så jag tror inte att den har stannat men det finns helt enkelt inget ork kvar i den. Mäter 15 ohm på den, borde ligga på 4-5 ohm.
En "044-pump" (Biltema 52-250) ger 6-8 bar och ersätter den externa pumpen förstår jag. Tror originalpumpen under bilen ger ca 3-4 bar.

En 52-110 kostar bara 139,- men då jobbet med att byta den är rätt omständligt så vill man nog inte chansa. Läser gamla trådar om folk som bytt till denna men att ursprungliga felet på bilen legat någon annanstans så man får liksom ingen klarhet i om denna pump ändå duger...

Har en XC60 -26 som gått 180 mil, har haft[…]

Jag tror att jag har en tankpump från B[…]

Någon som kan hjälpa till med artikelnr[…]

Femcylindriga med Euro 6 förekommer mest (ell[…]