Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nichlas
#1502924
Hej,

Har en S60 03'a som läcker olja.

Som ni ser på bilden har den ett jack i sig. Jag vill således laga/montera bort för att byta ut.

Har ni någon erfarenhet, är det enkelt att montera bort? Jag kan inte se vart den slutar ovanifrån, någonstans under allt.
Jag har inte tillgång till lift tyvärr....

Vad tror ni?

Stort tack på förhand
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg (115.69 KiB) Visad 3489 gånger
av Per L
#1503227
Det är klart att man kan skarva den om man tar hänsyn till att det verkar vara en högtrycksslang.
Dvs skarven skall hålla för 100+ bar. Som jämförelse är det 2-3 bar i vattenledningarna och runt 8 bar i ett vanligt tryckluftssystem. Som "vanlig" bilmekare kommer man säkert inte få det att hålla tätt
av Haren2
#1620138
Jag har gjort en fullösning på min S60 som verkar funka än så länge. Jag har också ett jack i tryckslangen. Eller en liten punktering snarare.

Jag klippte en bit armerad gummislang och lindade runt punkteringen. Sen tog jag två slangklämmor och skruvade åt hårt runt slangbiten. Siktade på en klämma på varsin sida om punkteringen (men endast en slangbit). Det läcker inte synligt längre. Innan så sprutade det ut en stråle och jag fick en pöl under bilen om jag rattade fullt.

Som folk säger så ska slangen tåla 100 bar och det lär den ju inte göra längre. Men ändå läcker det inte så illa som innan. Jag kan inte förklara det.

Har sedan dess varit med om att läckan kommit tillbaka några månader senare. Då har jag skruvat åt slangklämman igen så har det slutat. Min teori är att skruvarna i slangklämman blivit lossade av vibrationer över tid. Så jag rekommenderar att använda gånglåsning typ Loctite blå eller röd. De ska ju vara oljebeständiga också.
av Per L
#1620162
Det som händer när du använder en slangklämma vid "hålet" är nog att slangen kläms ihop så mycket och hårt att oljan inte längre orkar tränga ut genom hålet.
Jag har gjort likadant men därför satt en slangklämman rakt över hålet där oljan trängt ut och det har fungerat bra under lång tid innan jag bytt slang. Mellan slangklämman och hydraulslangen satte jag en liten bit av en cykelslang som en extra tätning.
av Haren2
#1620634
Du har rätt. Om man ska göra den här tillfälliga lösningen så ska slangklämman vara över punkteringen (och inte två på varsin sida om den). Jag tog av klämmorna för att applicera gänglåsning på dem men måste ha råkat flytta dem så de satt dåligt placerade när jag satte tillbaka dem. Läckaget återuppstod och jag fick en anmärkning på besiktningen. Borde låtit det sitta när det redan funkade.

Nu har jag gett mig på att byta hela röret/slangen och det är väldigt svårt att få det nya röret på plats. Är det någon som vet om det hjälper att höja motorn? Vågar man göra det med bara domkraft? Tänker att om man har otur kanske domkraften ger vika och man klämmer handen mellan motorn och någon annan del.

Har också läst tips att man kan lossa bakre delen av subframe (utan att höja motorn?).

Vilken ände och/eller från vilket håll bör man trä igenom först? Hjälper det att fästa röret på fästena längs vägen eller ska man ta dem sist?

Och finns det några andra knep?

Sen har jag klantigt nog råkat förstöra gängorna på servopumpen där röret ska skruvas fast. Det går att skruva men inte lika tätt som förut. Blir ca 0.5 mm glapp mellan muttern och pumpen. Röret verkar sitter stilla men det känns nästan självklart att det kommer läcka. Är det bara att byta pumpen med detsamma? Någon som känner till en annan lösning?

Gängreparationssats känns olämpligt. Det kommer hamna massa skräp i pumpen av borrandet. Jag kan ju köra grovdammsugare i ingången medan jag borrar men med klibbig olja inuti kanske skräpet fastnar. Kanske kan skölja ut med lacknafta?

Har hört att gänglåsning eller koppartråd kan hjälpa till viss del.

Gängpajet är ungefär på sista varvet. Kanske man kan stoppa in en bricka mellan muttern och haken/stoppet på röret så att det blir tight ett varv tidigare. Med tanke på o-ringens placering verkar det ju som att det behöver tryckas tätt på andra sidan av "stoppet". Huruvida det då är heltätt mellan mutter och stopp kanske är oviktigt, så länge o-ring-sidan är tät.

Ursäkta bristande ordförråd. Här är en bild som visar vad jag menar med "stoppet" och var jag tänker att man kan sätta brickan.
Bilagor
Screenshot_20251110-112612.png
Screenshot_20251110-112612.png (570.15 KiB) Visad 771 gånger
av Haren2
#1620677
Har kollat i VIDA nu och instruktionerna för att byta tryckslang säger inget om att ta bort eller sänka subframe. Inte heller något om att lyfta motorn (vilket jag för övrigt lärt mig är att föredra med en motorok exempelvis Biltema 15-845 och inte domkraft).

Det som däremot står är att man ska ta bort framförallt delar som nämns i bilden nedan. Samt att ta bort returslangen. Dessutom står det att man först ska fästa röret i styrväxeln löst, och sedan dra upp det till servopumpen, och sedan fästa den i fästen/clips (och sist skruva åt den i styrväxel och pump).
VIDA.jpg
VIDA.jpg (58.75 KiB) Visad 727 gånger
Men är det någon som vet vad sipsbalken som nämns i instruktionen är? Är det den smala balk som syns nedanför tryck- och returslangen på bilden, med en bult längst till höger? Jag har sett en svart balk som går parallelt med styrväxeln nära intill där. Kändes som den var av gummi eller plast. Eller något elastisk. Det var min uppfattning men det var trångt och mörkt när jag kollade sist. Kan det vara den som syftas på? Hittar den inte nämnd någon annan stans i VIDA. Antar att den inte finns i något diagram eftersom den vanligtvis inte byts ut.

SIPS står ju för Side Impact Protection System vilket är ett helt system som även inkluderar sido-airbags men också andra komponenter som skyddar på annat vis. Finns exempelvis i VIDA något som heter SIPS-block på insidan av dörrarna.

Men googlar man på SIPS så kan man hitta något som ser ut såhär
SIPS.jpg
SIPS.jpg (119 KiB) Visad 724 gånger
Där verkar det finnas en balk som ligger ungefär där jag beskrev.
#1620734
Balken jag hade hittat verkar vara krängningshämmaren. Och den var av järn, inte plast. Jag tror inte det finns någon sipsbalk i min bil.

Jag lyckades inte föra in röret i den ordning som VIDA säger. Jag drog upp till servopumpen först och sedan till styrväxeln. Nu är den i rätt område men jag lyckas inte gänga den i styrväxeln. Det är för att jag inte lyckas föra in den rakt in eller tillräckligt långt in i styrväxeln. Det känns som om det är väldigt nära att lyckas men jag tror jag måste testa något annat.

När jag gjorde i ordningen som VIDA sa istället så kunde jag gänga den i styrväxeln utan problem, men det verkade sen fysiskt omöjligt att få upp röret till pumpen eftersom röret blockerades av oljetråget m.m.

Väldigt frustrerande.
#1620805
Jag har lyckats installera röret nu. Det var bara att fortsätta försöka där jag redan hade allt. Det var mycket motstånd så jag insåg inte lika tydligt som innan när det faktiskt skruvades in i styrväxeln. Bra att komma ihåg att skruva tillbaka returslangen innan tryckslangen annars når man inte den. Nyckeln jag använde var en kapad ringnyckel där jag också sågat ett gap i ringen så den kan träs på röret. För att spänna åt tog jag en fullstor nyckel för mer kraft, det är trångt men det går. Jag använde en annan nyckel som hävstång för kraft i slutet men behövde nog inte ta i så mycket då det bara ska vara 25 Nm. Bättre att köpa en kråkfot och använda med momentnyckel så riskerar man inte gängorna. Jag bytte inte o-ringen i returslangen men har beställt en och får se om jag orkar göra det (tryckslangen måste ju kopplas ur från styrväxeln igen då). Den var dyr på närmare 200 kr.

Det lär funka men det blev lite klåpaktigt. Röret når inte det här fästet.
Screenshot 2025-11-14 141907.jpg
Screenshot 2025-11-14 141907.jpg (65.68 KiB) Visad 19 gånger
Jag har antingen råkat böja röret eller installerat det något felroterat. Jag märkte att det var mycket svårt att få in röret rakt nog i styrväxeln för att skruva åt den, och det var mycket motstånd. Det sitter inte lika parallellt och fint intill returröret som innan heller.

Att fästa 19/20 var också en utmaning då röret behövde hjälp för att nå. Oljade bulten ordentligt och drog sedan röret bakifrån med all min kraft (greppade i närheten där det möter returslangen), och skruvade den för hand med en hylsa på. Man får känna med fingret att bulten möter hålet först.

Inte helt optimalt. Dock ser det inte ut som att röret kommer kunna skrapa emot något. Nr 16 och 24 pajade som gammal plast brukar göra. Tydligen är det viktigt att rören inte skaver mot varandra, så jag har lagt buntband mellan de två rören där så de inte skaver emot varandra tills jag fått reservdelarna. 24 (9485756) är dock omöjlig att få tag på men jag ska testa med en tre-fästes-clips (nr 14).

Antar att allt hade gått lite enklare om jag lyckats placera och vinkla röret exakt som det ska ligga men det är ju nästan omöjligt att begripa hur man gör det.

Servopumpen läcker p.g.a. de runddragna gängorna som jag misstänkte. Jag byter den mot en från skroten. Synd att slänga en annars fungerande pump p.g.a. gängor men det är den enklaste lösningen. Det är också risk att det ligger aluminiumrester från de trasiga gängorna i min nuvarande pump. Anledningen till att jag råkade runddra gängorna var för att nya rörets mutter är kortare än den gamla och det var en glipa mellan muttern och pumpen på utsidan, så jag drog dumt nog hårdare än jag borde i hopp om att den ska kunna nå. Beställde från Vparts (ej original) och chassinumret stämde men ändå är det inte samma del så chassinumret säger nog inte allt. Det blir tätt på insidan även med glipan på utsidan. Den är tänkt att användas med en sån här tror jag, sett den på senare årsmodeller i samma generation:
Screenshot 2025-11-14 144945.jpg
Screenshot 2025-11-14 144945.jpg (25.58 KiB) Visad 4 gånger

Med facit i hand skulle jag säga att det är bäst att försöka med fullösningar om och om igen innan man ger sig på att byta röret. Fast har man gjort det tidigare går det nog snabbt nästa gång. Eller så gör man som vissa på nätet rekommenderar och tar av framvagnens subframe först.

Och framförallt så ska man inte misshandla sin servostyrning på en gammal bil. Allt det här kom till följd av att jag svängde väldigt aggressivt helt i onödan.
Byta topplock

Hej Har en 240-88 med en B-230f där topplock[…]

Går växlarna i lättare om bilen ru[…]

Tjusigt, som nytt. :-) Är grovskyddet m&oum[…]

Japp sista bilden stämmer med min P80 MY00 me[…]