Jag har lyckats installera röret nu. Det var bara att fortsätta försöka där jag redan hade allt. Det var mycket motstånd så jag insåg inte lika tydligt som innan när det faktiskt skruvades in i styrväxeln. Bra att komma ihåg att skruva tillbaka returslangen innan tryckslangen annars når man inte den. Nyckeln jag använde var en kapad ringnyckel där jag också sågat ett gap i ringen så den kan träs på röret. För att spänna åt tog jag en fullstor nyckel för mer kraft, det är trångt men det går. Jag använde en annan nyckel som hävstång för kraft i slutet men behövde nog inte ta i så mycket då det bara ska vara 25 Nm. Bättre att köpa en kråkfot och använda med momentnyckel så riskerar man inte gängorna. Jag bytte inte o-ringen i returslangen men har beställt en och får se om jag orkar göra det (tryckslangen måste ju kopplas ur från styrväxeln igen då). Den var dyr på närmare 200 kr.
Det lär funka men det blev lite klåpaktigt. Röret når inte det här fästet.
Screenshot 2025-11-14 141907.jpg (65.68 KiB) Visad 19 gånger
Jag har antingen råkat böja röret eller installerat det något felroterat. Jag märkte att det var mycket svårt att få in röret rakt nog i styrväxeln för att skruva åt den, och det var mycket motstånd. Det sitter inte lika parallellt och fint intill returröret som innan heller.
Att fästa 19/20 var också en utmaning då röret behövde hjälp för att nå. Oljade bulten ordentligt och drog sedan röret bakifrån med all min kraft (greppade i närheten där det möter returslangen), och skruvade den för hand med en hylsa på. Man får känna med fingret att bulten möter hålet först.
Inte helt optimalt. Dock ser det inte ut som att röret kommer kunna skrapa emot något. Nr 16 och 24 pajade som gammal plast brukar göra. Tydligen är det viktigt att rören inte skaver mot varandra, så jag har lagt buntband mellan de två rören där så de inte skaver emot varandra tills jag fått reservdelarna. 24 (9485756) är dock omöjlig att få tag på men jag ska testa med en tre-fästes-clips (nr 14).
Antar att allt hade gått lite enklare om jag lyckats placera och vinkla röret exakt som det ska ligga men det är ju nästan omöjligt att begripa hur man gör det.
Servopumpen läcker p.g.a. de runddragna gängorna som jag misstänkte. Jag byter den mot en från skroten. Synd att slänga en annars fungerande pump p.g.a. gängor men det är den enklaste lösningen. Det är också risk att det ligger aluminiumrester från de trasiga gängorna i min nuvarande pump. Anledningen till att jag råkade runddra gängorna var för att nya rörets mutter är kortare än den gamla och det var en glipa mellan muttern och pumpen på utsidan, så jag drog dumt nog hårdare än jag borde i hopp om att den ska kunna nå. Beställde från Vparts (ej original) och chassinumret stämde men ändå är det inte samma del så chassinumret säger nog inte allt. Det blir tätt på insidan även med glipan på utsidan. Den är tänkt att användas med en sån här tror jag, sett den på senare årsmodeller i samma generation:
Screenshot 2025-11-14 144945.jpg (25.58 KiB) Visad 4 gånger
Med facit i hand skulle jag säga att det är bäst att försöka med fullösningar om och om igen innan man ger sig på att byta röret. Fast har man gjort det tidigare går det nog snabbt nästa gång. Eller så gör man som vissa på nätet rekommenderar och tar av framvagnens subframe först.
Och framförallt så ska man inte misshandla sin servostyrning på en gammal bil. Allt det här kom till följd av att jag svängde väldigt aggressivt helt i onödan.