Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nichlas
Hej,

Har en S60 03'a som läcker olja.

Som ni ser på bilden har den ett jack i sig. Jag vill således laga/montera bort för att byta ut.

Har ni någon erfarenhet, är det enkelt att montera bort? Jag kan inte se vart den slutar ovanifrån, någonstans under allt.
Jag har inte tillgång till lift tyvärr....

Vad tror ni?

Stort tack på förhand
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg (115.69 KiB) Visad 2733 gånger
av Per L
Det är klart att man kan skarva den om man tar hänsyn till att det verkar vara en högtrycksslang.
Dvs skarven skall hålla för 100+ bar. Som jämförelse är det 2-3 bar i vattenledningarna och runt 8 bar i ett vanligt tryckluftssystem. Som "vanlig" bilmekare kommer man säkert inte få det att hålla tätt
av Haren2
Jag har gjort en fullösning på min S60 som verkar funka än så länge. Jag har också ett jack i tryckslangen. Eller en liten punktering snarare.

Jag klippte en bit armerad gummislang och lindade runt punkteringen. Sen tog jag två slangklämmor och skruvade åt hårt runt slangbiten. Siktade på en klämma på varsin sida om punkteringen (men endast en slangbit). Det läcker inte synligt längre. Innan så sprutade det ut en stråle och jag fick en pöl under bilen om jag rattade fullt.

Som folk säger så ska slangen tåla 100 bar och det lär den ju inte göra längre. Men ändå läcker det inte så illa som innan. Jag kan inte förklara det.

Har sedan dess varit med om att läckan kommit tillbaka några månader senare. Då har jag skruvat åt slangklämman igen så har det slutat. Min teori är att skruvarna i slangklämman blivit lossade av vibrationer över tid. Så jag rekommenderar att använda gånglåsning typ Loctite blå eller röd. De ska ju vara oljebeständiga också.
av Per L
Det som händer när du använder en slangklämma vid "hålet" är nog att slangen kläms ihop så mycket och hårt att oljan inte längre orkar tränga ut genom hålet.
Jag har gjort likadant men därför satt en slangklämman rakt över hålet där oljan trängt ut och det har fungerat bra under lång tid innan jag bytt slang. Mellan slangklämman och hydraulslangen satte jag en liten bit av en cykelslang som en extra tätning.
Du har rätt. Om man ska göra den här tillfälliga lösningen så ska slangklämman vara över punkteringen (och inte två på varsin sida om den). Jag tog av klämmorna för att applicera gänglåsning på dem men måste ha råkat flytta dem så de satt dåligt placerade när jag satte tillbaka dem. Läckaget återuppstod och jag fick en anmärkning på besiktningen. Borde låtit det sitta när det redan funkade.

Nu har jag gett mig på att byta hela röret/slangen och det är väldigt svårt att få det nya röret på plats. Är det någon som vet om det hjälper att höja motorn? Vågar man göra det med bara domkraft? Tänker att om man har otur kanske domkraften ger vika och man klämmer handen mellan motorn och någon annan del.

Har också läst tips att man kan lossa bakre delen av subframe (utan att höja motorn?).

Vilken ände och/eller från vilket håll bör man trä igenom först? Hjälper det att fästa röret på fästena längs vägen eller ska man ta dem sist?

Och finns det några andra knep?

Sen har jag klantigt nog råkat förstöra gängorna på servopumpen där röret ska skruvas fast. Det går att skruva men inte lika tätt som förut. Blir ca 0.5 mm glapp mellan muttern och pumpen. Röret verkar sitter stilla men det känns nästan självklart att det kommer läcka. Är det bara att byta pumpen med detsamma? Någon som känner till en annan lösning?

Gängreparationssats känns olämpligt. Det kommer hamna massa skräp i pumpen av borrandet. Jag kan ju köra grovdammsugare i ingången medan jag borrar men med klibbig olja inuti kanske skräpet fastnar. Kanske kan skölja ut med lacknafta?

Har hört att gänglåsning eller koppartråd kan hjälpa till viss del.

Gängpajet är ungefär på sista varvet. Kanske man kan stoppa in en bricka mellan muttern och haken/stoppet på röret så att det blir tight ett varv tidigare. Med tanke på o-ringens placering verkar det ju som att det behöver tryckas tätt på andra sidan av "stoppet". Huruvida det då är heltätt mellan mutter och stopp kanske är oviktigt, så länge o-ring-sidan är tät.

Ursäkta bristande ordförråd. Här är en bild som visar vad jag menar med "stoppet" och var jag tänker att man kan sätta brickan.
Bilagor
Screenshot_20251110-112612.png
Screenshot_20251110-112612.png (570.15 KiB) Visad 15 gånger

Hej håller på med en v70 2007 170hk be[…]

Jag hade för avsikt att byta blecket till tan[…]

Volvo car UX

i XC40 men bör vara samma: https://www.youtub[…]

Damask till växelspak S80 -00

Hej! Håller på att snygga till interi[…]