Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nichlas
#1502924
Hej,

Har en S60 03'a som läcker olja.

Som ni ser på bilden har den ett jack i sig. Jag vill således laga/montera bort för att byta ut.

Har ni någon erfarenhet, är det enkelt att montera bort? Jag kan inte se vart den slutar ovanifrån, någonstans under allt.
Jag har inte tillgång till lift tyvärr....

Vad tror ni?

Stort tack på förhand
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-22 at 19.35.57.jpeg (115.69 KiB) Visad 2358 gånger
av Per L
#1503227
Det är klart att man kan skarva den om man tar hänsyn till att det verkar vara en högtrycksslang.
Dvs skarven skall hålla för 100+ bar. Som jämförelse är det 2-3 bar i vattenledningarna och runt 8 bar i ett vanligt tryckluftssystem. Som "vanlig" bilmekare kommer man säkert inte få det att hålla tätt
#1620138
Jag har gjort en fullösning på min S60 som verkar funka än så länge. Jag har också ett jack i tryckslangen. Eller en liten punktering snarare.

Jag klippte en bit armerad gummislang och lindade runt punkteringen. Sen tog jag två slangklämmor och skruvade åt hårt runt slangbiten. Siktade på en klämma på varsin sida om punkteringen (men endast en slangbit). Det läcker inte synligt längre. Innan så sprutade det ut en stråle och jag fick en pöl under bilen om jag rattade fullt.

Som folk säger så ska slangen tåla 100 bar och det lär den ju inte göra längre. Men ändå läcker det inte så illa som innan. Jag kan inte förklara det.

Har sedan dess varit med om att läckan kommit tillbaka några månader senare. Då har jag skruvat åt slangklämman igen så har det slutat. Min teori är att skruvarna i slangklämman blivit lossade av vibrationer över tid. Så jag rekommenderar att använda gånglåsning typ Loctite blå eller röd. De ska ju vara oljebeständiga också.
#1620162
Det som händer när du använder en slangklämma vid "hålet" är nog att slangen kläms ihop så mycket och hårt att oljan inte längre orkar tränga ut genom hålet.
Jag har gjort likadant men därför satt en slangklämman rakt över hålet där oljan trängt ut och det har fungerat bra under lång tid innan jag bytt slang. Mellan slangklämman och hydraulslangen satte jag en liten bit av en cykelslang som en extra tätning.

Minnet sviker lite hur det såg ut men n&ar[…]

Tjenare! Min bil har ett elfel och jag är r&[…]

Detta VoC...

Det var en del kvalitetsproblem med telefonmodem[…]

V90 D3 2018 motor rycker

Men ska inte egr klara mer än 1 månad? […]