Var runt och kikade på några elbilar idag men detta med service blir jag inte klok på.
Servicear tas aldrig upp när man pratar om elbilar, nedanstående är typ i klass med min nuvarande dieselbil.
Jag var bl.a. hos Xpeng och KIA.
Xpeng har serviceintervall på 1år/2000 mil på nya G6, överlag en skön bil med bra kvalitetskänsla i materialval.
Det var dock lite oklart men tydligen kunde man köpa till de tre första servicearna för runk 13K när bilen beställs. Med nya G6 och G9 har priserna justerats något enligt säljare.
Den fjärde servicen efter 4 år/8000 mil (jag kör drygt 3K mil/år) var betydligt större och kostade 15K. Känns ju som att man lyfter ner batteriet för den summan.
Vad gör man mer än att byta kupéfilter och se över kylarvätskan på en elbil? Skruvar ner och smörjer upp bromsar är jag tveksam till, även om det kanske skulle behövas på en elbil.
Att betala så mycket för en service för att någon ska "titta och titta" är ju knappast intressant och jag tror inte att detta är specifikt för just Xpeng.
Upplägget hos Tesla känns bättre på den punkten för oss som försöker hålla efter våra bilar.
Även KIA EV4 var en fin bil men lite väl trång, brevinkastet på Fastback var intressant.
Just denna Fastback var en GT-line med soltak, inte mycket utrymme mellan tak och huvud där inte.
Tyvärr är sittdynorna på både G6 och EV4 för korta likt många andra stolar som saknar dynförlängare.
Detta behövs åtminstone för mig, jag måste ha stolen i botten för att inte slå huvudet i taket.
Stolarna på elbilar blir väl per automatik högre pga. batteriet även om KIA-stolarna är så långa att man inte får fötterna under framstolarna när man sitter där bak.
Spaningen fortsätter...
20251108_124111_copy_3000x2250.jpg (1.24 MiB) Visad 42 gånger
Volvo V60 D4 MY17 aut. BSR Steg 1+, Summum, Electric silver, Polestar chassi/optimering, 19" Bor, H/K mm...