Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1619534
Finns inget som säger att vissa tillverkare justerar bufferten på hur mycket energi man går nyttja när bilen gått längre för att få räckvidden mer konstant.
#1619535
Motorjournalisten Björn Nyland testar många bilar, han mäter förbrukning och räknar ut verklig kapacitet i batteriet. Han får lite okonsekventa resultat, pratar mycket, har olika förklaringar/gissningar till varför det varierar han har iaf nämt att det skulle kunna vara fallet för någon tillverkare, har för mig det var en Kia eller Hyundai.
#1619587
Lövet skrev: Igår, 13:37
fjohan82 skrev:Det där från KVD var ju intressant:

Det finns samtidigt flera sätt att bevara hållbarheten på batteriet.
Bland annat är det viktigt att inte ladda bilen över 80 procent för ofta, inte utsätta den för extrem värme eller kyla och att snabbladda för ofta.


Förmodligen är det hela en smula överdrivet, annars kan man ju tolka det som:
1. Bo inte i Sverige på vintern, res söderut med din elbil.
2. Åk inte till Spanien på semester på sommaren, håll dig gärna norr om Polcirkeln.
3. Köp inte elbil om du bor i lägenhet utan laddmöjlighet, bilen kommer dö en långsam men plågsam död av ditt snabbladdande.
Häng inte upp dig på vad KVD säger (även om jag inte anser de skriver något direkt fel), de är en helt vanlig bilhandlare (om än stor) som gjort tester via OBD uttaget och frågat bilen själv vad den anser batterihälsan är. Vill du djupdyka så är det universiteten du ska vända dig mot. "Problemet" är bara att dessa artiklar är inte lika klickvänligt skrivna och enkla att ta till sig ;)

1) Kyla är inte dåligt för batteriernas hälsa, däremot deras kapacitet för tillfället. När det blir varmt kommer räckvidden tillbaka.
2) 30 grader är inte högt nog för att orsaka några problem med batteriet, dock sker vissa kemiska processer snabbare då. Så det är sämre att lämna bilen med 100% i Spanien än i Sverige. Överhuvudtaget är det dåligt att lämna bilen länge på 100%. Behöver man ladda 100%, sätt timer så bilen laddar upp precis innan avfärd.
3) Snabbladdning har visat sig ha ganska liten betydelse i praktiken. Där finns riktiga tester gjorda.
Tack, nej sant man ska nog ta det med en viss nypa salt.
#1619588
Tesla återlanserar Model S och X i Sverige.

Efter att ha lagt ned försäljningen i somras gör lyxbilarna oväntad comeback med längre räckvidd, tystare kupé och ny design.
Model S börjar på 1 379 990 kronor med upp till 744 km WLTP-räckvidd, medan Model X startar på 1 474 990 kronor och klarar 600 km WLTP.


https://www.automotorsport.se/nyheter/t ... rige-2025/
  • 1
  • 464
  • 465
  • 466
  • 467
  • 468
Växellåda rasad?

Ja, den korta.

Kommer gå samma väg med stegra..... Sk[…]

Jag kör samma sträcka till jobbet tur o […]

@fjohan82 , Ja, men ändå såd&a[…]