Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1619534
Finns inget som säger att vissa tillverkare justerar bufferten på hur mycket energi man går nyttja när bilen gått längre för att få räckvidden mer konstant.
#1619535
Motorjournalisten Björn Nyland testar många bilar, han mäter förbrukning och räknar ut verklig kapacitet i batteriet. Han får lite okonsekventa resultat, pratar mycket, har olika förklaringar/gissningar till varför det varierar han har iaf nämt att det skulle kunna vara fallet för någon tillverkare, har för mig det var en Kia eller Hyundai.
#1619587
Lövet skrev: tis 21 okt 2025, 13:37
fjohan82 skrev:Det där från KVD var ju intressant:

Det finns samtidigt flera sätt att bevara hållbarheten på batteriet.
Bland annat är det viktigt att inte ladda bilen över 80 procent för ofta, inte utsätta den för extrem värme eller kyla och att snabbladda för ofta.


Förmodligen är det hela en smula överdrivet, annars kan man ju tolka det som:
1. Bo inte i Sverige på vintern, res söderut med din elbil.
2. Åk inte till Spanien på semester på sommaren, håll dig gärna norr om Polcirkeln.
3. Köp inte elbil om du bor i lägenhet utan laddmöjlighet, bilen kommer dö en långsam men plågsam död av ditt snabbladdande.
Häng inte upp dig på vad KVD säger (även om jag inte anser de skriver något direkt fel), de är en helt vanlig bilhandlare (om än stor) som gjort tester via OBD uttaget och frågat bilen själv vad den anser batterihälsan är. Vill du djupdyka så är det universiteten du ska vända dig mot. "Problemet" är bara att dessa artiklar är inte lika klickvänligt skrivna och enkla att ta till sig ;)

1) Kyla är inte dåligt för batteriernas hälsa, däremot deras kapacitet för tillfället. När det blir varmt kommer räckvidden tillbaka.
2) 30 grader är inte högt nog för att orsaka några problem med batteriet, dock sker vissa kemiska processer snabbare då. Så det är sämre att lämna bilen med 100% i Spanien än i Sverige. Överhuvudtaget är det dåligt att lämna bilen länge på 100%. Behöver man ladda 100%, sätt timer så bilen laddar upp precis innan avfärd.
3) Snabbladdning har visat sig ha ganska liten betydelse i praktiken. Där finns riktiga tester gjorda.
Tack, nej sant man ska nog ta det med en viss nypa salt.
#1619588
Tesla återlanserar Model S och X i Sverige.

Efter att ha lagt ned försäljningen i somras gör lyxbilarna oväntad comeback med längre räckvidd, tystare kupé och ny design.
Model S börjar på 1 379 990 kronor med upp till 744 km WLTP-räckvidd, medan Model X startar på 1 474 990 kronor och klarar 600 km WLTP.


https://www.automotorsport.se/nyheter/t ... rige-2025/
#1619821
fjohan82 skrev: ons 22 okt 2025, 19:40 Tesla återlanserar Model S och X i Sverige.

Efter att ha lagt ned försäljningen i somras gör lyxbilarna oväntad comeback med längre räckvidd, tystare kupé och ny design.
Model S börjar på 1 379 990 kronor med upp till 744 km WLTP-räckvidd, medan Model X startar på 1 474 990 kronor och klarar 600 km WLTP.


https://www.automotorsport.se/nyheter/t ... rige-2025/
Det bilen motsvarar inte prislappen längre så den kommer inte sälja någonting. Det finns bättre alternativ.
#1620565
Lövet skrev: lör 25 okt 2025, 21:52
fjohan82 skrev: ons 22 okt 2025, 19:40 Tesla återlanserar Model S och X i Sverige.

Efter att ha lagt ned försäljningen i somras gör lyxbilarna oväntad comeback med längre räckvidd, tystare kupé och ny design.
Model S börjar på 1 379 990 kronor med upp till 744 km WLTP-räckvidd, medan Model X startar på 1 474 990 kronor och klarar 600 km WLTP.


https://www.automotorsport.se/nyheter/t ... rige-2025/
Det bilen motsvarar inte prislappen längre så den kommer inte sälja någonting. Det finns bättre alternativ.
Sant!
#1620567
Var runt och kikade på några elbilar idag men detta med service blir jag inte klok på.
Servicear tas aldrig upp när man pratar om elbilar, nedanstående är typ i klass med min nuvarande dieselbil.

Jag var bl.a. hos Xpeng och KIA.
Xpeng har serviceintervall på 1år/2000 mil på nya G6, överlag en skön bil med bra kvalitetskänsla i materialval.
Det var dock lite oklart men tydligen kunde man köpa till de tre första servicearna för runk 13K när bilen beställs. Med nya G6 och G9 har priserna justerats något enligt säljare.
Den fjärde servicen efter 4 år/8000 mil (jag kör drygt 3K mil/år) var betydligt större och kostade 15K. Känns ju som att man lyfter ner batteriet för den summan.

Vad gör man mer än att byta kupéfilter och se över kylarvätskan på en elbil? Skruvar ner och smörjer upp bromsar är jag tveksam till, även om det kanske skulle behövas på en elbil.
Att betala så mycket för en service för att någon ska "titta och titta" är ju knappast intressant och jag tror inte att detta är specifikt för just Xpeng.
Upplägget hos Tesla känns bättre på den punkten för oss som försöker hålla efter våra bilar.

Även KIA EV4 var en fin bil men lite väl trång, brevinkastet på Fastback var intressant. :-)
Just denna Fastback var en GT-line med soltak, inte mycket utrymme mellan tak och huvud där inte.

Tyvärr är sittdynorna på både G6 och EV4 för korta likt många andra stolar som saknar dynförlängare.
Detta behövs åtminstone för mig, jag måste ha stolen i botten för att inte slå huvudet i taket.
Stolarna på elbilar blir väl per automatik högre pga. batteriet även om KIA-stolarna är så långa att man inte får fötterna under framstolarna när man sitter där bak.

Spaningen fortsätter... :-)

20251108_124111_copy_3000x2250.jpg
20251108_124111_copy_3000x2250.jpg (1.24 MiB) Visad 12 gånger
  • 1
  • 464
  • 465
  • 466
  • 467
  • 468
Venturatuning T8 2024

Nån mer som har provat TDI Tuning?

Svårt veta vad du har bytt :-) ett foto vor[…]

Du kan försöka följa denna: https:/[…]

Värdering PV 1965?

Hej Jag har en granne som jag försöker k[…]