- För 40 minuter sedan.
Tack för svar.
Jag har nu mätt på kontaktdonen till spridarna (mot jord på batteri), och jag får bara 6.7V på ena, och 2.4V på den andra. Enligt vad jag sett i andra trådar ska det ju vara 12V matning, och ingen spänning i den andra kontakten, eftersom den jordar mot styrdonet (ECU). Detta är mätt med den ECU som fungerar i den andra bilen, dvs det kan knappast vara den det är fel på. Sedan kopplade jag in en 12V glödlampa mellan ett par spridarkontakter och körde runt, för att se om det blinkade. Inget hände. Lampan lyser inte ens när jag kopplar den mellan den kontakt som ger 6.7V och jord på batteriet, trots att den lös när jag testade den mot ett 6V batteri. En mätning på ledning gav att spänningen sjönk till noll så fort jag kopplade in lampan (utan att köra startmotorn), dvs det matar knappt någon ström.
En möjlighet som andra haft problem med är helt enkelt kablar som skavt och ligger och jordar. Ska kolla det. Finns det någon annan komponent som kan minska spänningen?
Förresten, om matningen ska komma direkt från batteriet, men spänningen ändå är låg, skulle jag inte bara kunna koppla på 12V direkt till spridarna? Klippa kablarna och dra direkt till batteriet? Så slipper jag hålla på och leta i kabelhärvan efter skador. Jag kan ju börja med en och låta spridarbryggan ligga löst för att se om det kommer något.
Tempgivare - ja, det är ju lätt gjort att testa, bara jag hittar rätt kabel. Lambdasonden är väl lite körigare. Minns inte var man kan koppla ur den, men det sitter väl en kontakt någonstans längs kabeln.
Det här med nödprogram känner jag inte alls till, men jag förstår det som någon slags förenklad styrning av motorn, ungefär som när en dator går i i felsäkert läge. Startar motorn då så får man alltså leta efter felet i någon mindre viktig givare, inte i något system som är nödvändigt, som vevaxelgivaren?
Det här med vevaxelgivaren tror jag att jag testade förra gången jag höll på med det här, genom att byta med den andra bilen. Samma med kamaxelgivare. Dessutom går det ju att starta bilen med ECUn från den andra bilen och startgas, så dom givarna borde vara OK.
Tack för era tankar, jag återkommer med resultat.