Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1598296
Mer uppdatering: med ny ECU och startgas så går motyorn igång, men får inte bensin till spridarna. Spridaröppnarna får ström, men det finns inget tryck. Bensinpumpen går bara när man slår på tändningen, sedan reagerar den inte på att trycket sjunker. Man måste bryta strömmen innan den reagerar igen.
De två ECU verkar vara lite olika, märkta KK2 respektive GJ2. Skulle det kunna fungera om jag hittade en exakt likadan, eller är dessa helt individuella?
Jag ska kontakta en omprogrammeringsfirma och se vad det kan kosta med en omprogrammerad box (bilen är ju inte värd något särskilt). Jag vågar inte öppna den trasiga boxen och börja pilla, det har jag inte kunskaper till.
Eller skulle det kunna gå att koppla in en extra bensinpump?
#1598299
Efter att ha seglat runt lite på nätet så hittar jag uppgifter om att Volvo ändrade sitt ECU-system 1999, och att det går att byta ECU utan omprogrammering på tidigare modeller. Min bil är ju en -99, men den har fortfarande fördelarlock, vilket vår andra -99a inte har. Kan det vara så att jag kan ha tur och det är en tidig -99 där det fortfarande går att byta utan en massa strul?
#1598347
Fenix går att byta rakt av... Bara en liten del av startspärren som ligger i boxen. Själva nyckelkodsgrejset sköts av en separat modul.
Denso/ME7 går inte, hela startspärren ligger i styrboxen på dom.

Jag är imponerad över att bilen öht hostade igång med en box från en bil utan fördelare(denso, förmodar jag, om den bilen inte har turbo).
#1601207
Hej igen
En uppdatering på vad som hänt. Eftersom jag konstaterat att det är databoxen det är fel på så har jag jagat runt och köpt två stycken. Båda dessa driver bränslepumpen men ger ingen tändning. Jag har bifogat en bild på alla inblandade ECU. Överst en från en 1997 som jag har stående, därefter två stycken köpta på skrot, och i botten den det är fel på. Märkningen på de inköpta verkar stämma med den trasigas, men ändå ger de ingen ström till tändspolen. Den gamla ECUn märkt GJ2 ger ström, och motorn går igång med startgas, men får ingen bensin.
Om man tittar på koden i nedre högra hörnet så verkar det vara en datumangivelse med ett serienummer. De två köpta boxarna ligger alltså förmodligen några månader tidigare i tillverkning än den trasiga.
Vad jag inte förstår är hur boxen från 1997 kan ge tändningsström, men att de senare inte gör det. Det verkar ju indikera att mjukvaran ändrades mellan -97 och -98, och sedan ändrades tillbaka igen. Eller?

Sedan har jag hört mig för med ett par företag angående omprogrammering (kloning) av en box, och ett av dem sa att det inte går, medan de andra bara gav ett pris utan kommentar. Är det någon som vet något om detta?
Lucif3r; jag känner tyvärr inte till hur man identifierar de olika systemen du nämnde.

Tack för kommentarer! Tyvärr måste jag nog snart ge upp det här, jag fattar inte riktigt varför det här inte fungerar, eller om det egentligen finns någon lösning.
#1620205
Uppdatering!
Idag gjorde jag lite mätningar på den här bilen och jämförde med 1997an som jag har stående (där motorn går utan problem). Problembilen har tryck till spridarna, men de öppnar inte (jag plockade loss spridarrälsen och lät den ligga lös, inte en droppe kom ut när jag körde startmotorn). Spridarna fungerar om man ger dem 12V direkt i kontaktdonet, de öppnar och det kommer ut bensin. Jag mätte därför spänningen i kablarna till spridarna på lite olika sätt, och den låg på lite drygt hälften mot vad jag fick på den fungerande bilen med samma mätningar, när jag använde samma ECU. Alla kablar gav samma resultat.
Jag tror därför att det måste sitta någon komponent i systemet som gått sönder en aning - det kommer ju ström till spridarna, så den är inte helt paj, men begränsar spänningen. Men vad för något skulle kunna uppträda på det sättet? Jag tror att jag skiftade stora reläet för bränsle mellan bilarna utan resultat när jag höll på med detta förra gången.
Är det någon som har någon idé?
#1620207
Om vevaxelgivaren inte ger pulser så förstår motorstyrdonet inte att motorn roterar. Det kommer alltså att hålla spridarna stängda och fimpa tändningen, och antagligen stänga av bränslepumpen rätt snabbt.
Det kan tydligen bli sådana fel på vevaxelgivaren som inte ger felkod utan bara utebliven puls..
Nu är det säkert något helt annat :-)
#1620222
Lucif3r skrev: tor 26 dec 2024, 15:21 edit: det du skulle kunna prova är att koppla ur diverse saker, t ex lambdasonden, för att tvinga in bilen i nödprogrammet - se om den startar då.
Jag har också haft problemet att min 850 inte längre startade. Då drog jag ur kontakten från tempgivaren som sitter mellan trottelhuset och filterboxen och bilen startade som Lucif3r skrev i nödprogrammet. Sen bytte jag govaren och allt fungerade igen. Jag har också Fenix.
#1620241
Tack för svar.
Jag har nu mätt på kontaktdonen till spridarna (mot jord på batteri), och jag får bara 6.7V på ena, och 2.4V på den andra. Enligt vad jag sett i andra trådar ska det ju vara 12V matning, och ingen spänning i den andra kontakten, eftersom den jordar mot styrdonet (ECU). Detta är mätt med den ECU som fungerar i den andra bilen, dvs det kan knappast vara den det är fel på. Sedan kopplade jag in en 12V glödlampa mellan ett par spridarkontakter och körde runt, för att se om det blinkade. Inget hände. Lampan lyser inte ens när jag kopplar den mellan den kontakt som ger 6.7V och jord på batteriet, trots att den lös när jag testade den mot ett 6V batteri. En mätning på ledning gav att spänningen sjönk till noll så fort jag kopplade in lampan (utan att köra startmotorn), dvs det matar knappt någon ström.
En möjlighet som andra haft problem med är helt enkelt kablar som skavt och ligger och jordar. Ska kolla det. Finns det någon annan komponent som kan minska spänningen?
Förresten, om matningen ska komma direkt från batteriet, men spänningen ändå är låg, skulle jag inte bara kunna koppla på 12V direkt till spridarna? Klippa kablarna och dra direkt till batteriet? Så slipper jag hålla på och leta i kabelhärvan efter skador. Jag kan ju börja med en och låta spridarbryggan ligga löst för att se om det kommer något.

Tempgivare - ja, det är ju lätt gjort att testa, bara jag hittar rätt kabel. Lambdasonden är väl lite körigare. Minns inte var man kan koppla ur den, men det sitter väl en kontakt någonstans längs kabeln.
Det här med nödprogram känner jag inte alls till, men jag förstår det som någon slags förenklad styrning av motorn, ungefär som när en dator går i i felsäkert läge. Startar motorn då så får man alltså leta efter felet i någon mindre viktig givare, inte i något system som är nödvändigt, som vevaxelgivaren?

Det här med vevaxelgivaren tror jag att jag testade förra gången jag höll på med det här, genom att byta med den andra bilen. Samma med kamaxelgivare. Dessutom går det ju att starta bilen med ECUn från den andra bilen och startgas, så dom givarna borde vara OK.

Tack för era tankar, jag återkommer med resultat.

@Jallemet , Ja där ser man, lika br att by[…]

740 GLE 1988

Tack 🙂

Vänta nu, får inte spridarna spänn[…]

Lyfta av dörr, v60 -12

Jo... Dörren vägde lite mer än jag […]