Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 1999 144hk manuell, som jag ägt några år. Det enda egentliga felet har varit tillfälliga startproblem, där den gått igång och sedan dött på en gång. Efter ett antal försök går den sedan utan problem. Jag har tolkat detta som någon form av glapp i startspärren.
Nu var bilen på verkstad för hjulinställning, och gick sedan inte att starta. Helt död.
Jag har konstaterat att den får varken bensin eller gnista, vilket sägs kunna bero på kamaxelgivaren. Jag får också en felkod (den enda) på den givaren. Men, uppmätning av givaren ger 280 ohm, vilket ligger nära det fabriksnya 300 ohm. En annan V70 jag har ger 270 ohm. Jag har rengjort givaren, och mät upp att motståndet fluktuerar när man rör den över en metallbit. Det verkar alltså inte vara något fel på själva givaren.
Bränsletryck finns, och alla säkringar är hela. Startmotorn går OK och alla jordkablar till motorn har jag lossat och oljat.

Däremot har jag mätt upp två andra fel. I kablarna till givaren (induktiv, tvåkabels) får jag 3V spänning i båda kablarna, medan den andra bilen ger 2V i ena kabeln, vilket ju är mer logiskt. Det måste ju gå en spänning i kretsen. Man skulle då kunna tänka sig att det skett ett dubbelt kabelbrott och att spänningen från ingående läcker över till utgående. Men om det var så skulle man kunna mäta upp noll ohm över dessa båda när tändningen är av, och det sker inte. Det går ingen ström alls.
Ett annat fel är att tändspolens styrbox får mindre än 0.5V där det ska vara 12V matningsspänning, uppmätt på den andra bilen.

Jag tolkar det här som att det är fel i någon slags styrbox för tändningen. Mitt problem då är att jag inte kan följa kablarna till denna eftersom de går in i stora inkapslade stammar. Att börja ta upp dessa skulle vara lite som att riva upp ett golv.
Jag har letat efter en komponent som kallas tändmodul eller liknande på olika bildelsfirmor, men det verkar inte finnas till denna modell. Kanske är det den komponenten som sitter monterad på plattan för tändspolen (ZM036 på autodoc), alltså den som jag mätt upp får för lite spänning. På 740 finns det en tändmodul monterad på vänstra sidan av motorutrymmet, men den har ju många fler stift (7?) än den som sitter tillsammans med tändspolen på den här bilen (3 aktiva, en tom).

Hur som helst så verkar felet ligga längre in i systemet än vad jag kan hitta/mäta.
Är det någon som vet vart de här kablarna går? Finns det någon annan förklaring än den jag kommit fram till?
Tändmodul.. Då har du tändspole och tändkablar alltså? Mekaniskt gasspjäll osv... Isf har du Fenix5.2 styrsystemet. -99 var ett brytår där både gamla fenix och det nya Denso systemet fanns.
Fenix BRUKAR kunna starta och gå utan kamaxelgivare, men är såklart ingen garanti. Övriga system är bara att tokglömma, dom både tvärdör och tvärvägrar starta, alltid.
Det är bara 1 styrbox för hela systemet, den sköter alltså både bränsle och tändning, och allt därimellan :-) (Är det automat finns det en box till brevid, men den är enbart för automatlådan).

Det bästa du kan göra är att läsa ut felkoder. Mig veterligen finns det inget som får bilen att tvärvägra att starta UTAN att sätta minst en felkod. Eftersom du har Fenix är det enkelt, eller svårt, beroende på vem man är, det går inte att läsa ut med felkodsläsare - utan man får bygga sig en egen mha. en LED, ett motstånd, 3 kablar och en knapp; https://i35.photobucket.com/albums/d157 ... LC_LED.jpg . Enkelt och i princip gratis om man är någorlunda händig :-) Den fungerar sen precis som dom gamla blink-boxarna som satt under huven på volvos mellan -88(B) och -95. Felkodstabell hittar du här i forumet som klistrad tråd.

edit: det du skulle kunna prova är att koppla ur diverse saker, t ex lambdasonden, för att tvinga in bilen i nödprogrammet - se om den startar då.
Det var den enda kod som fanns.
Hur som helst; vevaxelgivaren och tändspolen får båda fel ström (jämfört med den andra bilen). Var kommer den ifrån?
Några tillägg; startgas ger inget resultat. Jag har bara en nyckel så det går inte att testa om den gått sönder. Bränslepumpen går någon sekund ca var tionde sekund och ger bra tryck, men stiften är torra och det luktar inte bensin när man öppnar. Jag har bytt huvudreläna mot de från den andra bilen, och bytt tändspolen.
Ska kolla varenda säkring i den andra boxen för säkerhets skull, läste något om att det kunde uppstå underliga fenomen om det går något där.
Om det är motorstyrningsboxen (ECU?) som gått, kan jag ta box och nyckelsensor från den andra bilen? Eller bara byta ut boxen och se om startspärren slår till, dvs bilen startar och dör direkt?
Visst kan jag flytta delar, så vitt jag kan se är det exakt samma system. Några saker har jag ju redan testat. Vevaxelsensorn är ganska lätt att flytta, men eftersom den gav samma mätvärden på båda bilarna tyckte jag inte det var värt det. Men, nu börjar idéerna ta slut, så det får väl bli så. Tar nog ECU-boxen först. Skum fastsättning av locket - fick kapa av metallbandet. Det är ytterligare en sak jag gjort förresten, dragit ECU-boxen lite upp och ner ifall det ärgat på någon koppling.
Ska fortsätta på lördag.
Uppdatering; bytte ECU-boxarna, med visst resultat. Nu har jag matarspänning till tändspolen och 2V i ena kabeln till vevaxelsensorn, samt gnista på stiften med vettig intervall. Men, fortfarande inget bränsle i cylindrarna! Försökte med lite startgas, men inget hände. Har för mig att V70 är lite svårflörtade med gas, ska försöka med en rejäl dos. Men hur som helst, vad är det som händer? Får jag en signal till spolen borde jag väl få en signal till spridarna?
Jag har inte kollat bränsetrycket ännu. Det verkar som att med den nya ECUn så går inte bränslepumpen med samma intervall som med den gamla, som startade ca var 5e sekund när tändningen var på. Nu händer inte det.
Nu är den andra ECUn kanske inte exakt likadan. Den är från en -97a, och hade en annan märkning utanpå. Någon som vet något om detta?

Är det någon som öppnat en ECU? Det finns väl inget man kan åtgärda därinne själv?

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]