- tor 26 dec 2024, 13:41
#1598063
Jag har en V70 1999 144hk manuell, som jag ägt några år. Det enda egentliga felet har varit tillfälliga startproblem, där den gått igång och sedan dött på en gång. Efter ett antal försök går den sedan utan problem. Jag har tolkat detta som någon form av glapp i startspärren.
Nu var bilen på verkstad för hjulinställning, och gick sedan inte att starta. Helt död.
Jag har konstaterat att den får varken bensin eller gnista, vilket sägs kunna bero på kamaxelgivaren. Jag får också en felkod (den enda) på den givaren. Men, uppmätning av givaren ger 280 ohm, vilket ligger nära det fabriksnya 300 ohm. En annan V70 jag har ger 270 ohm. Jag har rengjort givaren, och mät upp att motståndet fluktuerar när man rör den över en metallbit. Det verkar alltså inte vara något fel på själva givaren.
Bränsletryck finns, och alla säkringar är hela. Startmotorn går OK och alla jordkablar till motorn har jag lossat och oljat.
Däremot har jag mätt upp två andra fel. I kablarna till givaren (induktiv, tvåkabels) får jag 3V spänning i båda kablarna, medan den andra bilen ger 2V i ena kabeln, vilket ju är mer logiskt. Det måste ju gå en spänning i kretsen. Man skulle då kunna tänka sig att det skett ett dubbelt kabelbrott och att spänningen från ingående läcker över till utgående. Men om det var så skulle man kunna mäta upp noll ohm över dessa båda när tändningen är av, och det sker inte. Det går ingen ström alls.
Ett annat fel är att tändspolens styrbox får mindre än 0.5V där det ska vara 12V matningsspänning, uppmätt på den andra bilen.
Jag tolkar det här som att det är fel i någon slags styrbox för tändningen. Mitt problem då är att jag inte kan följa kablarna till denna eftersom de går in i stora inkapslade stammar. Att börja ta upp dessa skulle vara lite som att riva upp ett golv.
Jag har letat efter en komponent som kallas tändmodul eller liknande på olika bildelsfirmor, men det verkar inte finnas till denna modell. Kanske är det den komponenten som sitter monterad på plattan för tändspolen (ZM036 på autodoc), alltså den som jag mätt upp får för lite spänning. På 740 finns det en tändmodul monterad på vänstra sidan av motorutrymmet, men den har ju många fler stift (7?) än den som sitter tillsammans med tändspolen på den här bilen (3 aktiva, en tom).
Hur som helst så verkar felet ligga längre in i systemet än vad jag kan hitta/mäta.
Är det någon som vet vart de här kablarna går? Finns det någon annan förklaring än den jag kommit fram till?
Nu var bilen på verkstad för hjulinställning, och gick sedan inte att starta. Helt död.
Jag har konstaterat att den får varken bensin eller gnista, vilket sägs kunna bero på kamaxelgivaren. Jag får också en felkod (den enda) på den givaren. Men, uppmätning av givaren ger 280 ohm, vilket ligger nära det fabriksnya 300 ohm. En annan V70 jag har ger 270 ohm. Jag har rengjort givaren, och mät upp att motståndet fluktuerar när man rör den över en metallbit. Det verkar alltså inte vara något fel på själva givaren.
Bränsletryck finns, och alla säkringar är hela. Startmotorn går OK och alla jordkablar till motorn har jag lossat och oljat.
Däremot har jag mätt upp två andra fel. I kablarna till givaren (induktiv, tvåkabels) får jag 3V spänning i båda kablarna, medan den andra bilen ger 2V i ena kabeln, vilket ju är mer logiskt. Det måste ju gå en spänning i kretsen. Man skulle då kunna tänka sig att det skett ett dubbelt kabelbrott och att spänningen från ingående läcker över till utgående. Men om det var så skulle man kunna mäta upp noll ohm över dessa båda när tändningen är av, och det sker inte. Det går ingen ström alls.
Ett annat fel är att tändspolens styrbox får mindre än 0.5V där det ska vara 12V matningsspänning, uppmätt på den andra bilen.
Jag tolkar det här som att det är fel i någon slags styrbox för tändningen. Mitt problem då är att jag inte kan följa kablarna till denna eftersom de går in i stora inkapslade stammar. Att börja ta upp dessa skulle vara lite som att riva upp ett golv.
Jag har letat efter en komponent som kallas tändmodul eller liknande på olika bildelsfirmor, men det verkar inte finnas till denna modell. Kanske är det den komponenten som sitter monterad på plattan för tändspolen (ZM036 på autodoc), alltså den som jag mätt upp får för lite spänning. På 740 finns det en tändmodul monterad på vänstra sidan av motorutrymmet, men den har ju många fler stift (7?) än den som sitter tillsammans med tändspolen på den här bilen (3 aktiva, en tom).
Hur som helst så verkar felet ligga längre in i systemet än vad jag kan hitta/mäta.
Är det någon som vet vart de här kablarna går? Finns det någon annan förklaring än den jag kommit fram till?