Moderator: Moderatorer

#1619811
Mina nästan nya drivaxeldamasker (blott 5 år / 15000 mil gamla) har utvecklat sprickor, kanske bäst att byta dem innan de går sönder.
20251026_083609.jpg
20251026_083609.jpg (107.25 KiB) Visad 2386 gånger
.
Och så borde jag passa på att byta drivaxeltätningar, bilprovningen klagar på att det fuktar olja under växellådan ungefär varannan gång jag besiktar. Köpte nya tätningar för flera år sen men har inte fått dit dem.. Latmasken :-/

Alright, folk pratar om att använda en sexkanthylsa för att knacka i de nya tätningarna så jag var på biltema och letade efter något passande idag.
Deras 41mm krafthylsa är nästan exakt rätt, bara den invändiga fasningen som inte stämmer riktigt med gummikanten på tätningen. Borde väl gå att slipa lite på fasningen inne i hylsan så att det blir exakt? Kan nog sätta hylsan i EMCO-svarven och slipa med dremel och diamantslipstift medan den roterar? :-)
_tätn_1.jpg
_tätn_1.jpg (94.42 KiB) Visad 2829 gånger
_tätn_2.jpg
_tätn_2.jpg (129.15 KiB) Visad 2829 gånger
_tätn_3.jpg
_tätn_3.jpg (115.2 KiB) Visad 2829 gånger
Edit: Fixat! Tog en stund men nu passar hylsa och tätning till 100%
_tätn_4.jpg
_tätn_4.jpg (202 KiB) Visad 2777 gånger
_tätn_5.jpg
_tätn_5.jpg (193.9 KiB) Visad 2777 gånger
Senast redigerad av 3 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
#1619842
Bytt höger konsol bak. 1 gång 105 Nm + 90 grader och 3 gånger 65 Nm + 60 grader.

Borde hålla 😉

Just det! Beställde snabbt ett fäste för bränslefiltret från trevliga Emma (Vparts) igår. Finns inte längre hos GCP.

Filtret ligger redo. 17 mm blocknyckel för att lossa snabbkopplingarna på filtret om jag minns rätt, eller hur?
IMG_4943.jpeg
IMG_4943.jpeg (169.68 KiB) Visad 2526 gånger
IMG_4944.jpeg
IMG_4944.jpeg (184.21 KiB) Visad 2526 gånger
IMG_4948.jpeg
IMG_4948.jpeg (83.49 KiB) Visad 2526 gånger
IMG_4951.jpeg
IMG_4951.jpeg (151.76 KiB) Visad 2526 gånger
#1619876
Tvättade knarren i fredags och rengjorde lacken. Igår fick den ett lager gtechniq c2 ceramic sealant och idag en såpatvätt av gummimattorna som sedan åkte in då det nu om inte innan är höst där ute :)
#1619988
Erik Å skrev: lör 25 okt 2025, 19:28 Mina nästan nya drivaxeldamasker (blott 5 år / 15000 mil gamla) har utvecklat sprickor, kanske bäst att byta dem innan de går sönder.
20251026_083609.jpg
.
Och så borde jag passa på att byta drivaxeltätningar, bilprovningen klagar på att det fuktar olja under växellådan ungefär varannan gång jag besiktar. Köpte nya tätningar för flera år sen men har inte fått dit dem.. Latmasken :-/

Alright, folk pratar om att använda en sexkanthylsa för att knacka i de nya tätningarna så jag var på biltema och letade efter något passande idag.
Deras 41mm krafthylsa är nästan exakt rätt, bara den invändiga fasningen som inte stämmer riktigt med gummikanten på tätningen. Borde väl gå att slipa lite på fasningen inne i hylsan så att det blir exakt? Kan nog sätta hylsan i EMCO-svarven och slipa med dremel och diamantslipstift medan den roterar? :-)

_tätn_1.jpg

_tätn_2.jpg

_tätn_3.jpg

Edit: Fixat! Tog en stund men nu passar hylsa och tätning till 100%

_tätn_4.jpg

_tätn_5.jpg
Detta kanske jag behöver göra också nån gång, jag såg det var inte helt torrt runt drivaxeln på höger sida då jag hade ur den sist. Finns det nån nivåsticka så man kan kolla oljenivån?
#1619993
DennisCA skrev: Idag, 07:57 Finns det nån nivåsticka så man kan kolla oljenivån?
Manuell låda? Den har en nivåplugg några centimeter bakom vänster drivaxel. Man får ta bort vänster framhjul för att komma åt
Oljan ska vara på gränsen till att rinna ut när man skruvar ur pluggen..
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
Volvo on call och GSM

@MartinS , Hm.. jag som frågade i somras […]

Vet inte om den svarar på det. Läste fl[…]

Rasslade det till och kamremmen gick går d[…]

Japp, jag är inloggad på mitt google ko[…]