Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste ett inlägg i ett annat forum. d4-19 utan släp eller liknande.
Där skrevs att kylarvätskan gick upp till 104-106 grader vid en hastighet av 90 och sjunker till 97 grader
runt 120. Allt mätt med diagnostikverktyg och utetempen var +10

Testade min app och obd idag och kom upp till 103 på en 90-sträcka. Stannade snabbt och kontrollerade att kylargardinen var öppen vilket den var.
Det skrevs att nyare dieselbilar generellt har högre arbetstemperatur än tidigare.
Någon som vet om detta stämmer?
Blir både fundersam och orolig när tempen är så hög då jag trodde 90 var normalt.
Hur varm oljan är mer relevant skulle jag påstå.
120°C borde inte vara några problem. Annars kör på 0w30 istället för 0w20 om du är orolig.
Står väl något om att man får använda tjockare olja vid hårdare belastning antar jag.
246 skrev:Har googlat men ej hittat. Men intressant svar
Första träffen på google gav detta:

En normal arbetstemperatur för en Volvo D4 dieselmotor, liksom andra dieselmotorer, ligger vanligtvis mellan \(80\degree C\) och \(110\degree C\). Temperaturen kan variera, men ett intervall på cirka \(90\degree C\) till \(105\degree C\) är vanligt efter att motorn har blivit genomvarm. 
Lite väl generellt med tanke på att D4 inte är en motormodell utan ett effektuttag. Men å andra sidan ger de ett rätt stort spann, så det inrymmer ju det mesta i förbränningsmotorväg.
246 skrev:Det är så jag minns den 5-cyl. Skulle då tempen ökat så pass mycket på vea, ja tydligen
Ska det vara noga så gick min D5 (5-cyl) upp till 94-95°C efter en start på vintern. Då öppnade termostaten och temperaturen sjönk ner till runt 80-82°C när kallt vatten från kylaren plötsligt kom in i motorn. Sedan stabiliserade det sig på 88°C.
Ta loss dekal på navkapslar ?

Och inte så dyrt att testa den. Vissa andra […]

skulle motorn bli överhettad lär ju en v[…]

Hejsan. Jag har ett dilemma. Min v40 startar ej, D[…]

Ja, det görs på verkstad om funktionen […]