Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1619646
Har nu ägnat två kvällar till detta och bara att få bort den gamla var ett helt företag men nu är den iaf borta. Hittat en youtubefilm och bilder/anvisningar i ett forum men man visar rätt dåligt - inte alls, typ - hur man sen på plats sätter dit den stora hållaren som värmekranen ska sitta fast i så jag behöver lite handledning. Den nya kranen sitter nu där den ska men inte hållaren.

Har också lyckats fibbla så att övre vajern har lossnat och då inte bara ringen i slutet utan även fastsättningen till vajern - som är ett plaststift med två hakar som ska in i ett hål och sedan vridas ett kvarts varv men hur man ska komma åt att göra detta därunder fattar jag bara inte. Eller är det smartare/enklare att lossa den vajern från andra änden för att få mer slack - vart nu det är? Tänkte att man kanske ändå måste bort med övre slangen helt - den som går till värmepaketet - men har inte lyckats få bort den. Den är dock loss från torpedväggens genomföring. Är det ett måste om man ska kunna lyckas med detta?
#1619688
Det är struligt att byta värmekran.
Det är viktigt att vajern kommer på plats. Den styr ett spjäll som styr blandning av varm och kall luft. (vattenventilen öppnar fullt nästan direkt när inte värmereglaget är på kallt läge.)
Här har du lite bilder i denna länk, kanske kan hjälpa: https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279
#1619692
Nya försök. Efter att ha plockat bort värmekranen och bråkat med vajern och dess fäste igen fick jag till slut dit den men jag måste ha slarvat för när jag till slut fick hållaren att klicka in på värmekranen så släppte vajern! Hatar denna typ av lösning!

Tog bort handskfacket för att se om man kunde göra nåt i andra änden men det var samma konstruktion där. Suck.

Tillbaka till ruta ett alltså... :-(
#1619850
Håller på att bli vansinnig! HUR GÖR MAN?? Det gäller alltså den övre vajern till hållaren för värmekranen. Det är den vita fyrkanten man ser på bilden (inringat i gult) som då har ett långt plaststift med två hakar på baksidan som ska in i motsvarande hål på hållaren - som på bilden bara ligger lös där - för att låsas fast där (röd pil, inringat i gult på nästa bild) så man måste alltså vrida hållaren ett kvarts varv när den väl är i hålet för att åka in! Det går heller inte att lossa vajern på andra sidan och ge alltihopa slack för det är samma konstruktion där. Hade man använt vanliga clips på samma sätt som man gör till den nedre vajern hade det varit betydligt enklare. Skulle man kunna få bort den övre slangen till värmepaketet (blå pil) - som är fruktansvärt i vägen - så kanske, kanske man skulle kunna lyckas men den sitter som berget, har försökt med värmepistol, bänt med mejsel och ryckt för vad jag är värd men den lossnar inte. Det är dessutom så trångt därunder att man bara kan använda en hand.
Men detta är bara ena svårigheten. Sen ska vajeränden som är en rund historia som ska spännas tillbaka som en fjäder och sen in i hålet som är inringat i blått på andra bilden. Men man måste börja med vajerhållaren.

Det här var säkert enkelt att montera när bilen byggdes men man har tydligen inte tänkt på de stackare som sen ska skruva i den. Hur ska jag tänka? Försöka lossa den på andra sida på något sätt eller jobba på att lossa slangen (tro mig, jag har verkligen försökt!)???

20251026_115718.jpg
20251026_115718.jpg (2.92 MiB) Visad 125 gånger
20251026_120918.jpg
20251026_120918.jpg (3.57 MiB) Visad 125 gånger
#1619875
Tamejfan! En massa timmar senare har jag faktiskt fått dit den! Men hjälp av najtråd, en tvättsvamp för att klämma fast och fixera, en lång näbbtång och tonvis med tålamod. Men jag fick fuska lite, vajern sitter säkrad med ett buntband för att inte kunna hoppa ur och på andra sidan kunde jag inte heller få dit den som tänkt utan jag säkrade jag den med en s k stjärnbricka.
Det är en speciell känsla när man har hållit på att jävlas i flera timmar och testat det mesta tycker man och sen bara KLICK så sitter det på plats! Nu ska alla slangklammer sättas fast och sen ska nedre vajern sättas i sitt clip - som jag just nu inte hittar, hm... Men det får bli i morgon, nu är det mesta gjort.

Om det inte är tillfälliga störning[…]

biltema generator 63-626

--En Bosch håller bilens livslängd.. […]

Tvättade knarren i fredags och rengjorde lack[…]

Tamejfan! En massa timmar senare har jag faktiskt […]