Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har nu ägnat två kvällar till detta och bara att få bort den gamla var ett helt företag men nu är den iaf borta. Hittat en youtubefilm och bilder/anvisningar i ett forum men man visar rätt dåligt - inte alls, typ - hur man sen på plats sätter dit den stora hållaren som värmekranen ska sitta fast i så jag behöver lite handledning. Den nya kranen sitter nu där den ska men inte hållaren.

Har också lyckats fibbla så att övre vajern har lossnat och då inte bara ringen i slutet utan även fastsättningen till vajern - som är ett plaststift med två hakar som ska in i ett hål och sedan vridas ett kvarts varv men hur man ska komma åt att göra detta därunder fattar jag bara inte. Eller är det smartare/enklare att lossa den vajern från andra änden för att få mer slack - vart nu det är? Tänkte att man kanske ändå måste bort med övre slangen helt - den som går till värmepaketet - men har inte lyckats få bort den. Den är dock loss från torpedväggens genomföring. Är det ett måste om man ska kunna lyckas med detta?
Det är struligt att byta värmekran.
Det är viktigt att vajern kommer på plats. Den styr ett spjäll som styr blandning av varm och kall luft. (vattenventilen öppnar fullt nästan direkt när inte värmereglaget är på kallt läge.)
Här har du lite bilder i denna länk, kanske kan hjälpa: https://forum.7900klubben.se/viewtopic.php?t=76279
Nya försök. Efter att ha plockat bort värmekranen och bråkat med vajern och dess fäste igen fick jag till slut dit den men jag måste ha slarvat för när jag till slut fick hållaren att klicka in på värmekranen så släppte vajern! Hatar denna typ av lösning!

Tog bort handskfacket för att se om man kunde göra nåt i andra änden men det var samma konstruktion där. Suck.

Tillbaka till ruta ett alltså... :-(
Håller på att bli vansinnig! HUR GÖR MAN?? Det gäller alltså den övre vajern till hållaren för värmekranen. Det är den vita fyrkanten man ser på bilden (inringat i gult) som då har ett långt plaststift med två hakar på baksidan som ska in i motsvarande hål på hållaren - som på bilden bara ligger lös där - för att låsas fast där (röd pil, inringat i gult på nästa bild) så man måste alltså vrida hållaren ett kvarts varv när den väl är i hålet för att åka in! Det går heller inte att lossa vajern på andra sidan och ge alltihopa slack för det är samma konstruktion där. Hade man använt vanliga clips på samma sätt som man gör till den nedre vajern hade det varit betydligt enklare. Skulle man kunna få bort den övre slangen till värmepaketet (blå pil) - som är fruktansvärt i vägen - så kanske, kanske man skulle kunna lyckas men den sitter som berget, har försökt med värmepistol, bänt med mejsel och ryckt för vad jag är värd men den lossnar inte. Det är dessutom så trångt därunder att man bara kan använda en hand.
Men detta är bara ena svårigheten. Sen ska vajeränden som är en rund historia som ska spännas tillbaka som en fjäder och sen in i hålet som är inringat i blått på andra bilden. Men man måste börja med vajerhållaren.

Det här var säkert enkelt att montera när bilen byggdes men man har tydligen inte tänkt på de stackare som sen ska skruva i den. Hur ska jag tänka? Försöka lossa den på andra sida på något sätt eller jobba på att lossa slangen (tro mig, jag har verkligen försökt!)???

20251026_115718.jpg
20251026_115718.jpg (2.92 MiB) Visad 21 gånger
20251026_120918.jpg
20251026_120918.jpg (3.57 MiB) Visad 21 gånger
Volvo orginalservice classic 10+

Någon som hört och gjort denna servic[…]

Problem med trafikinformation RTTI

So to summarise: 1. The TJ for the RTTI fix for Se[…]

Tjena volvoboys and girls Jag har en Volvo V60 D3[…]

V90 D3 2018 motor rycker

Mina 10öre är att EGR-ventilen gåt[…]