NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1619454
Efter 12 dagars skruvning, div service, men i huvudsak bytt kupefläkten.
Då jag var klar med återmontering av allt, återanslöt batteriet för start, så var allt "dött". Nyckeln går ej att vrida tillbaka till 0
så att den kan tas ur låset.

Någon med tips?

Gjort hittills:
1. Kopplat ur ECM igen, rengjort stift etc. Återmonterat.
2. Återställning, bort med + och - anslutningarna. Höll dessa ihop 30+ sekunder.
Anslöt igen, fortfarande "död".
3. Visuell koll av tändningslås, i händelse av att jag ev har "stött till något". Noterar inget märkligt
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar då dessa togs bort (som steg i borttagande av instrumentpanel...).
5. Kollat säkringar i motorrum, samt de rel relän jag kunde komma på. Noterade inget märkligt, men bytte de säkringar som har med ECM, tändning o. dyl. att göra, bara därför att..
6. Sökt i detta forum, samt via google. Men så långt endast testat det jag listat ovan.

Övrigt tips jag fått, för att kolla om allt får ström, men i övrigt är död.
Anslut batteriet och aktivera varningsblinkers, den ska funka så länge det finns ström... Ska testa detta i morgon.
#1619482
I tillägg till ovan info, så lägger jag till fäljande:
Ja, jag tog loss rattstången, la ned ratten i förarstolen. Dessutom stod inte hjulen rakt vid tillfället jag kopplade bort batteriet.
Gissar att detta ställt till det för mig, då jag finner info som rel till stöldskydd, rattlås.
Men de tips jag finner rel till deaktivering av rattlåset, känns lite tveksamma. t.ex. slå försiktigt på rattlåset när man vrider ratten höger/vänster.
(jag har inte testat detta).
Jag gör koll av rattlåset senare idag...

Redigerat:
Jag hittade info i ett engelskt (UK) Volvo forum, där förslaget var att koppla loss huvudanslutningen till ECM.
Men vilken är det? Gissar på en av de två större (det är 8 totalt), minns jag rätt så är det en grön och en brun...
#1619520
Börjar bli min egen "troubleshooting" log det här :D
Men så lång har jag IAF kommit.
Bilen har ström, varningsblinkers och fjärrlåset fungerar ok. Instegsbelysningen lika så.
Men radio, instrument i övrigt är svart som natta.
Nu sitter IOFS nyckeln, fortfarande fast, i tändningslåset. Men jag hör inget "surr" rel till rattlåset som det normalt brukar göra.
Batteriet i bilen är förvisso inte 100%, men det är ingen skillnad om jag ansluter ett till batteri för lite mer "kräm".

En annan sak som jag noterade igår. Bakluckan blir låst när jag kopplar ur bilens batteri, övriga dörrar förblir olåsta. Lite märkligt tycker jag...
Mer felsökning imorgon, ska se om iCarsoft får kontakt med bilen...
#1619579
MDK skrev: tis 21 okt 2025, 18:36 .... Bakluckan blir låst när jag kopplar ur bilens batteri, övriga dörrar förblir olåsta. Lite märkligt tycker jag...
Mer felsökning imorgon, ska se om iCarsoft får kontakt med bilen...
Man ska vara vaken när man skriver, det sa min gamla lärare för många år sedan...
Det är ju klart att bakluckan inte går att öppna då den kräver ström :x

iCarsoft:
Inga mängder med felkoder, men några IAF.
1. 3F02 - Clutch pedal sensor. Faulty signal. Reverse gear inhibit. Signal low
2. 8022 - Turn signal lamp. Open cicuit/Short-circuit to supply voltage.
Full diagnos. Men jag listar bra de punkter jag finner relevant för tillfället...
30 - Supply - 12.03V
Ignition key position - Disengaged
Key in switch - Not activated
Ignition key inhibit - Activated
Fuel pump relay - Not activated
Ignition key position - Disengaged
Clutch pedal sensor - 0.53V
Clutch switch - Not activated
Accelerator pedal input signal, analogue - 0.42V
Airbag trig signal - Airbag not inflated
Brake fluid level - Normal
Steering lock column, Power supply - Not activated
Immobilizer, key check approved - Key not approved
Immobilizer, engine control module check - Not OK
Immobilizer, fuel pump status - Not activated
Immobilizer, programming - PIN is not default
Immobilizer, steering column lock start approved - Start not approved
Immobilizer, steering column lock check - Not OK
Immobilizer, steering column lock status - Locked

Lång lista med sensorer som inte är aktiverade

Rheostat signal 0V (ingen aning om vad detta är) (Läste sig med lite AI hjälp :-D )
ECU Hardware Part Number (den ger info...)
ECU Hardware serial number (den ger info...)
ECU Diagnostic. Part number (ger info...)

Rent spontant så kan en hel del av detta vara rel till dåligt batteri, klent med ström.
Jag kopplade inte in något extra batteri via kablar denna gång...

Någon med andra tips?
Volvo (bilbolaget) har fullt på sin akut-lista December ut. Kul!! Not!!!
Senast redigerad av 1 MDK, redigerad totalt 0 gånger.
#1619586
@kvillebäck
Tack för tips!!
Jag har iofs bara kollat att alla säkringar i "boxen" vid sidan av batteriet är hela. Men inte mätt volt. Fixar det imorgon. Ska kolla alla övriga också.
Har ev fått tag på VIDA, men osäkert (person jag inte känner).
#1619630
Hej, MDK, jag har nog tyvärr inget att bidra med.. Men ojoj, när jag läste din tråd så blev jag påmind om varför jag inte bör/ska riva bort mittkonsol och instrumentbräda med mera i min V50 MY08 för att hitta nåt där inne/under som skramlar rejält ibland (troligen efter att tidigare ägare låtit efterinstallera Bluetooth volvo original)..
#1619632
Men kanske jag kan bidra lite ändå..
Google AI skriver såhär..

A Volvo V50 key is likely stuck due to the steering wheel lock, a dead car battery, or an issue with the ignition lock cylinder or shifter interlock. To fix this, try gently wiggling the steering wheel while turning the key, check that the car is in Park, and ensure the car battery isn't dead. If the key is still stuck, you may need to lubricate the ignition cylinder or have it inspected by a professional.
Simple checks
Steering wheel lock: Gently wiggle the steering wheel back and forth while attempting to turn the key to the 'off' or '0' position to disengage the steering lock.
Transmission: Make sure the gear shift is fully in the 'Park' position, as the car won't release the key if it's not properly seated.
Car battery: A dead or low car battery can prevent the key from being released. Check if the car has power, and if not, check the battery terminals for a loose connection and try jump-starting or charging the battery.
Key fob battery: While less likely to be the cause if the key is mechanically stuck, a dead key fob battery can sometimes cause immobilizer issues. Try replacing the battery in the fob.
#1619637
@Okalettos
Tack så mycket!
Angående ditt skrammel i bilen. Personligen något jag ogillar alla dagar i veckan.
Men gissningsvis så har tidigare ägare monterat BT dongle bakom panelen du finner bakom "vattenfallet". Om du upplever att skramlet kommer därifrån, så är det ingen vetenskap att öppna just den panelen. Men använd ett verktyg anpassat för just detta (vparts har ett set för runt 50-lappen). Och som tips, lägg en trasa/duk eller dylight mellan så du inte skadar övriga paneler.

Angående Google's AI:
I stort sett, det samma fick jag när jag sökte på delar av mitt problem.
Att mitt batteri är slut råder det ingen tvekan om. Nytt är på G
Angående "dead key fob battery", så ska jag försöka byta det batteriet (CR2032 om jag minns rätt).
Och angående växelväljare i P-läge... Jag har inte en automat, kör manuell låda (ett tag till, nästa bil har troligen automat).

Angående rattlås, nyckeln känns inte igen (se min förra post), så gör jag en ny kod-läsning efter batteribyten. Återkommer med resultaten.

Övrigt: Jag installerade Vida på en desktop igår för test då jag kör Linux, inget annat. Fick det att fungera direkt. Men saknar DICE, vilket jag letar just nu (tips uppskattas, tack på förhand!)
Renovera volvo emblem

Jag har lackat om bakluckan på min 855 och n[…]

Har nu ägnat två kvällar till dett[…]

Som sista utväg användes VDASH, det l&ou[…]

varför inte bara torka den du har och sedan f[…]