NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter 12 dagars skruvning, div service, men i huvudsak bytt kupefläkten.
Då jag var klar med återmontering av allt, återanslöt batteriet för start, så var allt "dött". Nyckeln går ej att vrida tillbaka till 0
så att den kan tas ur låset.

Någon med tips?

Gjort hittills:
1. Kopplat ur ECM igen, rengjort stift etc. Återmonterat.
2. Återställning, bort med + och - anslutningarna. Höll dessa ihop 30+ sekunder.
Anslöt igen, fortfarande "död".
3. Visuell koll av tändningslås, i händelse av att jag ev har "stött till något". Noterar inget märkligt
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar då dessa togs bort (som steg i borttagande av instrumentpanel...).
5. Kollat säkringar i motorrum, samt de rel relän jag kunde komma på. Noterade inget märkligt, men bytte de säkringar som har med ECM, tändning o. dyl. att göra, bara därför att..
6. Sökt i detta forum, samt via google. Men så långt endast testat det jag listat ovan.

Övrigt tips jag fått, för att kolla om allt får ström, men i övrigt är död.
Anslut batteriet och aktivera varningsblinkers, den ska funka så länge det finns ström... Ska testa detta i morgon.
I tillägg till ovan info, så lägger jag till fäljande:
Ja, jag tog loss rattstången, la ned ratten i förarstolen. Dessutom stod inte hjulen rakt vid tillfället jag kopplade bort batteriet.
Gissar att detta ställt till det för mig, då jag finner info som rel till stöldskydd, rattlås.
Men de tips jag finner rel till deaktivering av rattlåset, känns lite tveksamma. t.ex. slå försiktigt på rattlåset när man vrider ratten höger/vänster.
(jag har inte testat detta).
Jag gör koll av rattlåset senare idag...

Redigerat:
Jag hittade info i ett engelskt (UK) Volvo forum, där förslaget var att koppla loss huvudanslutningen till ECM.
Men vilken är det? Gissar på en av de två större (det är 8 totalt), minns jag rätt så är det en grön och en brun...
Börjar bli min egen "troubleshooting" log det här :D
Men så lång har jag IAF kommit.
Bilen har ström, varningsblinkers och fjärrlåset fungerar ok. Instegsbelysningen lika så.
Men radio, instrument i övrigt är svart som natta.
Nu sitter IOFS nyckeln, fortfarande fast, i tändningslåset. Men jag hör inget "surr" rel till rattlåset som det normalt brukar göra.
Batteriet i bilen är förvisso inte 100%, men det är ingen skillnad om jag ansluter ett till batteri för lite mer "kräm".

En annan sak som jag noterade igår. Bakluckan blir låst när jag kopplar ur bilens batteri, övriga dörrar förblir olåsta. Lite märkligt tycker jag...
Mer felsökning imorgon, ska se om iCarsoft får kontakt med bilen...

Finns inget som säger att vissa tillverkare j[…]

Montera dörrskydden så löser sig d[…]

Abs problem

Kolla denna tråd, som jag där i, har de[…]

740 GLE 1988

Hej, har ärvt en 740 GLE 1988 som behöve[…]