NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1619454
Efter 12 dagars skruvning, div service, men i huvudsak bytt kupefläkten.
Då jag var klar med återmontering av allt, återanslöt batteriet för start, så var allt "dött". Nyckeln går ej att vrida tillbaka till 0
så att den kan tas ur låset.

Någon med tips?

Gjort hittills:
1. Kopplat ur ECM igen, rengjort stift etc. Återmonterat.
2. Återställning, bort med + och - anslutningarna. Höll dessa ihop 30+ sekunder.
Anslöt igen, fortfarande "död".
3. Visuell koll av tändningslås, i händelse av att jag ev har "stött till något". Noterar inget märkligt
4. Koll av jord anslutningar A-stolpar då dessa togs bort (som steg i borttagande av instrumentpanel...).
5. Kollat säkringar i motorrum, samt de rel relän jag kunde komma på. Noterade inget märkligt, men bytte de säkringar som har med ECM, tändning o. dyl. att göra, bara därför att..
6. Sökt i detta forum, samt via google. Men så långt endast testat det jag listat ovan.

Övrigt tips jag fått, för att kolla om allt får ström, men i övrigt är död.
Anslut batteriet och aktivera varningsblinkers, den ska funka så länge det finns ström... Ska testa detta i morgon.
#1619482
I tillägg till ovan info, så lägger jag till fäljande:
Ja, jag tog loss rattstången, la ned ratten i förarstolen. Dessutom stod inte hjulen rakt vid tillfället jag kopplade bort batteriet.
Gissar att detta ställt till det för mig, då jag finner info som rel till stöldskydd, rattlås.
Men de tips jag finner rel till deaktivering av rattlåset, känns lite tveksamma. t.ex. slå försiktigt på rattlåset när man vrider ratten höger/vänster.
(jag har inte testat detta).
Jag gör koll av rattlåset senare idag...

Redigerat:
Jag hittade info i ett engelskt (UK) Volvo forum, där förslaget var att koppla loss huvudanslutningen till ECM.
Men vilken är det? Gissar på en av de två större (det är 8 totalt), minns jag rätt så är det en grön och en brun...
Volvo on call och GSM

https://omni.se/2g-och-3g-slacks-ner-kan-paverka-v[…]

Alla är lika mycket värda, men vissa &au[…]

Hej alla! Jag har ett problem med min C30 lagom i[…]

V60 D3 2012 P140700

Du skall nog inte lita allt för mycket p&arin[…]