Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kanske det men om allt satt i en plasthylsa skulle det ändå vara enklare att få ut den, nu behövdes huggmejsel/borr/don/hammare/gasol och andra rätt destruktiva verktyg. Eller varför inte bara göra hålet lite större så man slipper presspassning, den sitter ju ändå fast med en skruv? Jag har bytt ABS-sensorer på andra, nyare bilar och där bestod utmaningen i att lossa skruven utan att den gick av, var ca 50/50 att det hände men sen var den bara att peta ut. Men att min gamla var defekt rådde det nog inget tvivel om, fick oändligt med ohm när jag mätte i skarven. Den nya visar ca 1100 ohm. Ska provköra ikväll.
Yes! Två problem lösta! Nu funkar ABS:en - testade även att provbromsa på grus och det pulserade - och glödtrådsvakten likaså. Men jag fick byta ut motståndet mot en 21W lampa, mitt lilla 1W motstånd gillade inte belastningen och sa upp sig. Ähum. Men nu funkar det.

Nu till nästa pilsner: högtalarna på instrumentbrädan och dessa kontakter. Var ska högtalarna kopplas in? Det finns ju en stor kontakt därunder - syns i bakgrunden på bilden - men där finns bara kablar som går till dörrhögtalarna. Kontaktstycket har nummer 149 enl Haynes.

Sen har jag dessa kontakter. De två vänstra verkar gå till termometern i instrumentklustret (som jag misstänker är paj, man kan ana lite svart av flytande kristaller i kanten) men jag undrar framför allt var detta ska kopplas in, var finns själva anslutningarna? Den högra kontakten har jag ingen aning om vad den har för funktion.

20251008_191452.jpg
20251008_191452.jpg (3.68 MiB) Visad 1345 gånger
Jodå, jag hittade kontaktstycket till slut. Under och bakom stereon. Tyvärr har någon med avbitartång varit och härjat även där men jag lyckades iaf hitta kablarna. Bara för att sen upptäcka att högtalarna i sig var väck! Saknar placeringen på kontakterna i Hayes, i vissa så står det också exakt var kontaktstycke XXX är placerad.

Funderar också på att plocka ut strålkastarna, sprätta bort glaset och rengör reflektorerna. Har ett pyttelitet hål i en som borde gå att täta inifrån med silikon och den andra är också rätt solkig trots att den verkar hel. Brukar detta vara en enkel match eller går tätringen ofta sönder när man försöker? Är det lätt att polera reflektorn, på en snöslunga jag hade gick det inte alls: det blev bara värre trots att jag använde enkla medel. Vet att byte av glas är att rekommendera men jag börjar så här.

Jag har roat mig med att ersätta alla lampor som sitter och lyser upp ljusreglage, bakrutevärmare mm. Där sitter det en speciallampa inlödd i en sockel som kostar skjortan. Jäkla påfund! Vad är det för fel på W1.2W socklade lampor? Jag tog bort den och modifierade sockeln så att det nu sitter LED där, haha. Borde ha gjort en guide.

I morgon blir det lite körning och jag har placerat hushållspapper både under värmekranen och under värmepaketet för att få se om jag får napp.

Tempmätaren i instrumentbrädan är fortfarande ett mysterium vart den ska kopplas. Brukar de lägga av?
Nizzehult skrev:Funderar också på att plocka ut strålkastarna, sprätta bort glaset och rengör reflektorerna. Har ett pyttelitet hål i en som borde gå att täta inifrån med silikon och den andra är också rätt solkig trots att den verkar hel. Brukar detta vara en enkel match eller går tätringen ofta sönder när man försöker? Är det lätt att polera reflektorn,
Det blir samma som med snöskotern.....Skölja med vatten och lite diskmedel funkade för mig. Jag tog bort glasen och tvättade och polerade dom. Men reflektor är omöjliga.
Fixade ordentliga kablar och reläer till strålkastarna, blev en betydlig förbättring. Det var ganska mycket jobb, men blev riktigt bra ljus.
Det här är lite konstigt. När jag köpte bilen så var det bara vatten i kylsystemet och det fanns rikligt med vätska under mattan på förarsidan. Säljaren "visste inget" mer än att han hade fyllt på med vatten tidigare (han hade bara ägt bilen under sommaren). När jag inspekterade därunder så kunde man tydligt se att värmekranen hade läckt, det hade runnit vätska på torpedväggen. Ett rätt vanligt fel tydligen så jag beställde en ny kran. Under tiden placerade jag papper rakt under kranen för att se om den verkligen läckte för det blev ingen imma på rutorna och jag kunde inte upptäcka någon ny vätska på golvet - som nu var rejält upptorkat med en skotork riktad under mattan som hade fått blåsa en halv dag. En annan sak jag reagerade på var att klamren som värmekranen satt fast med på insidan var vanliga ABA-klammer som dessutom var aningen för stora, såg inte alls ut som det var fabriksmonterat hos Volvo. Men när jag har kollat på andra bilder ser det ungefär likadant ut....

OK, då kanske värmepaketet läcker tänkte jag. Placerade då hushållspapper även där och lät bilen stå på tomgång i 20 minuter med full värme. Inte en droppe kunde jag upptäcka och det försvinner heller inget vatten i expansionskärlet.

Frågan är ju då: tar det längre tid än så innan man börjar skönja läckan eller är det helt enkelt så att någon tidigare ägare slutligen bytt värmekran men inte brytt sig om att torka bort vattnet? Bilen har inte AC.
Mera strul. Tömde kylsystemet och skulle samtidigt byta blockvärmare, Kalix modell ä. Har säkert suttit där sen bilen var ny, alltså 34 år. Skruven som håller armen gick att få bort direkt - men sen... Den här är alltså inslagen i hålet efter en frostplugg tagits bort och har där bokstavligt talat ärgat fast med tiden så hur fanken får man bort den? Tänkte först att man kanske ska låta den sitta kvar och sätta den "nya" blockvärmaren i ett annat hål men då finns det inget att fästa armen i och det är också tveksamt om kabeln räcker. Den jag hämtade på skroten var det inga problem att få loss från hålet men sen fick jag vända och vrida ett bra tag innan jag slutligen fick ut böjen från själva hålet.

Det kan möjligen gå att borra bort den men då får man obönhörligen spån i kylvattnet och det är också ganska trångt. Sen går det ett rör från vattenpumpen rakt bakåt som man inte vill skada och precis nedanför sitter det någon typ av kontakt i plast som man också måste vara försiktig med - man kan alltså inte tillföra någon direkt värme - så hur gör man? En konstig sak: den jag hämtade på skroten mäter 90 ohm och fungerar, har testat den. Men den som sitter i bilen mäter också 90 ohm men blir inte varm!!? Har testat att "direktmata" den men det gjorde ingen skillnad. ¿Qué?
Har nu sprayat med krypolja och låter det stå över natten men jag har ingen direkt tro på att det kommer att hända nåt.

Lånade också ett motstånd för att kolla om airbaglampan släcktes. Det var rätt enkelt att montera, två torx bakom ratten sedan bilen varit strömlös i minst en halvtimme sen bort med anslutningen till airbagen och ansluta motståndet. Klart. Men...den är fortfarande tänd!

Suck.

ok, tack! Nedladdning pågår. Blev Virt[…]

Mera strul. Tömde kylsystemet och skulle samt[…]

Flapprande/tickande ljud D4 AWD

Svårt att säga om det är samma lju[…]

Min koppling gjorde lika dant. Då va det huv[…]