Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Kanske det men om allt satt i en plasthylsa skulle det ändå vara enklare att få ut den, nu behövdes huggmejsel/borr/don/hammare/gasol och andra rätt destruktiva verktyg. Eller varför inte bara göra hålet lite större så man slipper presspassning, den sitter ju ändå fast med en skruv? Jag har bytt ABS-sensorer på andra, nyare bilar och där bestod utmaningen i att lossa skruven utan att den gick av, var ca 50/50 att det hände men sen var den bara att peta ut. Men att min gamla var defekt rådde det nog inget tvivel om, fick oändligt med ohm när jag mätte i skarven. Den nya visar ca 1100 ohm. Ska provköra ikväll.
Yes! Två problem lösta! Nu funkar ABS:en - testade även att provbromsa på grus och det pulserade - och glödtrådsvakten likaså. Men jag fick byta ut motståndet mot en 21W lampa, mitt lilla 1W motstånd gillade inte belastningen och sa upp sig. Ähum. Men nu funkar det.

Nu till nästa pilsner: högtalarna på instrumentbrädan och dessa kontakter. Var ska högtalarna kopplas in? Det finns ju en stor kontakt därunder - syns i bakgrunden på bilden - men där finns bara kablar som går till dörrhögtalarna.

Sen har jag dessa kontakter. De två vänstra verkar gå till termometern i instrumentklustret (som jag misstänker är paj, man kan ana lite svart av flytande kristaller i kanten) men jag undrar framför allt var detta ska kopplas in, var finns själva anslutningarna? Den högra kontakten har jag ingen aning om vad den har för funktion.

20251008_191452.jpg
20251008_191452.jpg (3.68 MiB) Visad 124 gånger

Snyggt och praktiskt. Jag har bara backkamera. Ver[…]

Det där ser ju ut att kunna fungera. Men bedr[…]

Hade det behövts tjockare olja hade det varit[…]

Man får nog ordna rejält olika caster[…]