Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1618643
Kanske det men om allt satt i en plasthylsa skulle det ändå vara enklare att få ut den, nu behövdes huggmejsel/borr/don/hammare/gasol och andra rätt destruktiva verktyg. Eller varför inte bara göra hålet lite större så man slipper presspassning, den sitter ju ändå fast med en skruv? Jag har bytt ABS-sensorer på andra, nyare bilar och där bestod utmaningen i att lossa skruven utan att den gick av, var ca 50/50 att det hände men sen var den bara att peta ut. Men att min gamla var defekt rådde det nog inget tvivel om, fick oändligt med ohm när jag mätte i skarven. Den nya visar ca 1100 ohm. Ska provköra ikväll.
#1618694
Yes! Två problem lösta! Nu funkar ABS:en - testade även att provbromsa på grus och det pulserade - och glödtrådsvakten likaså. Men jag fick byta ut motståndet mot en 21W lampa, mitt lilla 1W motstånd gillade inte belastningen och sa upp sig. Ähum. Men nu funkar det.

Nu till nästa pilsner: högtalarna på instrumentbrädan och dessa kontakter. Var ska högtalarna kopplas in? Det finns ju en stor kontakt därunder - syns i bakgrunden på bilden - men där finns bara kablar som går till dörrhögtalarna. Kontaktstycket har nummer 149 enl Haynes.

Sen har jag dessa kontakter. De två vänstra verkar gå till termometern i instrumentklustret (som jag misstänker är paj, man kan ana lite svart av flytande kristaller i kanten) men jag undrar framför allt var detta ska kopplas in, var finns själva anslutningarna? Den högra kontakten har jag ingen aning om vad den har för funktion.

20251008_191452.jpg
20251008_191452.jpg (3.68 MiB) Visad 351 gånger
#1618788
Jodå, jag hittade kontaktstycket till slut. Under och bakom stereon. Tyvärr har någon med avbitartång varit och härjat även där men jag lyckades iaf hitta kablarna. Bara för att sen upptäcka att högtalarna i sig var väck! Saknar placeringen på kontakterna i Hayes, i vissa så står det också exakt var kontaktstycke XXX är placerad.

Funderar också på att plocka ut strålkastarna, sprätta bort glaset och rengör reflektorerna. Har ett pyttelitet hål i en som borde gå att täta inifrån med silikon och den andra är också rätt solkig trots att den verkar hel. Brukar detta vara en enkel match eller går tätringen ofta sönder när man försöker? Är det lätt att polera reflektorn, på en snöslunga jag hade gick det inte alls: det blev bara värre trots att jag använde enkla medel. Vet att byte av glas är att rekommendera men jag börjar så här.

Jag har roat mig med att ersätta alla lampor som sitter och lyser upp ljusreglage, bakrutevärmare mm. Där sitter det en speciallampa inlödd i en sockel som kostar skjortan. Jäkla påfund! Vad är det för fel på W1.2W socklade lampor? Jag tog bort den och modifierade sockeln så att det nu sitter LED där, haha. Borde ha gjort en guide.

I morgon blir det lite körning och jag har placerat hushållspapper både under värmekranen och under värmepaketet för att få se om jag får napp.

Tempmätaren i instrumentbrädan är fortfarande ett mysterium vart den ska kopplas. Brukar de lägga av?

Hej Har en V70 classic 2016 D4 AWD med 18 500mil […]

Startproblem batteri?

Det kan vara intermittent kortslutning också[…]

Jag har ju problemet att bilen "klonkar"[…]

Jodå, jag hittade kontaktstycket till slut. […]