Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Liknande dialog fanns när vi beställde vår bil 2017 och här i forumet. Det dök upp inlägg om att en diesel var osäljbar framöver eller gav dåligt andrahandsvärde, speciellt om den inte var fullbestyckad, någon kanske kännet igen sig. :-)
Nu snart åtta år senare finns fortfarande efterfrågan, men visst har det svängd och fortsätter förändras.
av Lövet
apersson850 skrev:I någon mån beroende på att när de väl är tre år gamla försvinner straffskatten.
Förstås. Stoppar man in 40k de första tre åren så finns ju ett visst restvärde på den kostnaden. Det är ju i princip att se som att det tillhör bilens nybilspris.
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, det kan man likna det vid, något slags obligatorisk värdeminskning, som man kanske kan få lite tillbaka på när man säljer igen. Själva bilen är det ju oftast inte så stor skillnad på när den är två eller tre år gammal.
av AndS
Och bestyckat med alla tillbehör eller en ganska "ren" bil som bruksbil, skiljer mycket i nypris och avspeglas också efter tre år.
Så här skiljer vi oss som bilägare, kan lägga de extra tusen i skatt på bra bruksbil istället för tillägg.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det där beror mycket på hur man definierar "bruksbil".
Fotviftaröppning på bakluckan är perfekt på en bruksbil.
Dragkrok måste en bruksbil ha.
Den brukas även utan släp så kroken ska vara lätt att fälla in.
Ventilerade stolar är viktigt på en bruksbil, för oftast sitter man i stolen.
Bruksbilen ska ha rejält lastutrymme.
Bruksbilen måste ha nivåreglering när man lastar och drar släp.
Bruksbilen ska ha automatlåda så den är smidig att köra.
Bruksbilen ska ha automatisk avbländning av alla speglar för att underlätta brukandet.

Så där kan man hålla på att definiera en bra bruksbil.
Bra saker ovan men för mig så funkar tygsätena alldeles utmärkt. Riktigt sköna.
Och nivåreglering har jag aldrig haft behov av trots att jag drar släp eller båtvagn då och då. Nivåreglering för lastning, likaså - aldrig haft behov av.
av AndS
apersson850 skrev: Igår, 22:37 Det där beror mycket på hur man definierar "bruksbil".
Fotviftaröppning på bakluckan är perfekt på en bruksbil.
Dragkrok måste en bruksbil ha.
Den brukas även utan släp så kroken ska vara lätt att fälla in.
Ventilerade stolar är viktigt på en bruksbil, för oftast sitter man i stolen.
Bruksbilen ska ha rejält lastutrymme.
Bruksbilen måste ha nivåreglering när man lastar och drar släp.
Bruksbilen ska ha automatlåda så den är smidig att köra.
Bruksbilen ska ha automatisk avbländning av alla speglar för att underlätta brukandet.

Så där kan man hålla på att definiera en bra bruksbil.
Och trots extra kostnad i skatt kan vår" bruksbil" blivit till betydligt lägre kostnad efter tre år utifrån våra val av tillbehör/funktioner. Drar t.ex. hästsläp med vår utan luftfjädring och AWD är standard på CC-modellen.
Men behöver man allt annat som bilen kan levereras med så självklart ska man beställa det, jag konstaterar bara att det också påverkar inköpspriset och framför kostnad efter tre år om man skulle byta bil. Ändrade valet från V90 till V90CC vid beställning trots att CC-modellen bara fanns på bild, men den hade grundfunktioner/standard som passade oss bättre och utseende.
Användarvisningsbild
av apersson850
När begreppet bruksbil nämns tänker jag ungefär som när man specificerar en lastbil. Den är verkligen en bruksbil och behöver/ska ha alla funktioner som underlättar användandet, oavsett om det är varmt eller kallt, blött eller torrt.

Ytterst få lastbilar idag säljs utan luftfjädring. Det är både på grund av åkkomforten, för både folk och last och på grund av möjligheten att enkelt finjustera höjden på fordonet. Samma gäller för personbilen. Luftfjädring med aktiv stötdämpning, som min XC90 har, ger:
  • Bra åkkomfort anpassad till aktuell last.
  • Nivåreglering så bilen håller höjden även lastad. När man är vid sidan om vägen vill man hålla kvar markfrigången oberoende av last.
  • När släp kopplas är det mycket behändigt att det går att hissa kroken upp och ner med fjädringen.
  • Beroende på släpfordon går det att styva till stötdämpningen utan att bilen behöver skutta omkring som en gokart när man inte drar släpet.
  • Speciellt med lite högre bilar som XC90 mår föraren bra av att det går att sänka bakänden när man lastar i och ur tunga saker.
Så luftfjädring är inte alls något slags "onödig lyx" utan helt klart värdefullt på en bruksbil. På en nöjesbil, om man vill glida omkring med taket nedfällt eller vad det nu kan vara, är det inte alls samma behov.
De som tror att nivåreglering inte alls behövs är oftast de som aldrig upplevt skillnaden. Jag har haft bilar med nivåreglering i mer än 30 år och vill inte vara utan.

XC90:n jag köpte har ett 230 VAC uttag vid baksätet. När jag köpte bilen var min första tanke att det blir nog inte använt. I praktiken har det använts mycket för att ladda batterierna till elektriska handverktyg när det ska göras någonting där det inte finns ström installerat i närheten. Minskar behovet av att ta med mig ett "batterielverk" och därför utmärkt i en bruksbil.
V90 läggs ner.

När begreppet bruksbil nämns tänk[…]

Pyspunka på ena framhjulet, så passade[…]

Jag skulle prova att reklamera för att se om […]

V70 2.4 orolig tomgång (ibland)

Tjena, har nyss köpt en v70 2.4 automat fr&ar[…]