Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1618756
Förbrukningen dom första kilometrarna är helt ointesant. Låg förbrukning då är bara bra för biltillberkarnas siffer manipulation, inget man som vanlig bilägare bryr sig om. Då är det mer att tjäna med en motorvärmare (elektrisk så klart).
För egen del (min 745-a med B234 motor) kör jag fortfarande på Biltemas semisyntet olja 15W40. Har inte hittat något bättre (syntet ?). Får se om Biltema har har något snart, börjar bli dags att byta igen. Byter varje höst eller vår. Dom uppdaterar sitt sortiment så snart hittar jag något. Dom har faktiskt uppdaterat sin semisyntet till E3, men jag har inget partikelfilter så det spelar ingen roll.
Jag servar familjens (barn och barnbarn) bilar också, och några till. Vill då gärna ha en olja som passar alla. Därför är 10W40 C3 olja Ok till dom och det funkar på 745-an också. Och även till Subarun när garantin gått ut.....
av KalleJ
#1618874
Motorvärmare är ju värdelöst enligt dig då blir ju oljan tunnare, det är ju värdelöst. :party:
Men tjockare än 40 det behövs inte. Lycka till med din 10W40 C3 jakt.
#1618903
KalleJ skrev: lör 11 okt 2025, 15:56 Motorvärmare är ju värdelöst enligt dig då blir ju oljan tunnare, det är ju värdelöst. :party:
Men tjockare än 40 det behövs inte. Lycka till med din 10W40 C3 jakt.
När jag jobbade använde jag alltid motor och kupé värmare. Det är ovärderligt för kropp och själ, och även för motorn.....
Biltema har 10W40 olja, men inte i C utförande. Min Volvo ar ju till åren kommen och har dom sista (20?) åren haft Biltemas 15W40 (den har rullat mer än 50000 mil) med semisyntetisk olja i sig och oljan bytts vid 500 - 600 mil (en gång om året) och det funkar för mig och min bil. Förstår fortfarande inte vad du fått att jag kör på 60 olja ifrån. Körde även frugans VW Passat (1,8T) i 20 år på Biltemas 15W40 semisyntetisk olja på denna bytte jag 2 ggr om året. Hon körde betydligt mer (1200 - 1300) mil om året med den.
#1618934
KalleJ skrev: Igår, 13:54 https://wiki.anton-paar.com/en/engine-oil/

Fortfarande ingen motivering. 10W40 C olja existerar inte.
Jag vet, men det kommer säkert. För några år sedan fanns ingen C olja alls. På 745-an blir det ingen syntet olja om det inte finns 10W40. Dom bilar som har partickel filter häller jag i 5W30 C3 olja så länge. 8-)
Även om der tar enot lite. 10w30 duger nog också
Får bli detta till 745-an och andra äldre bilar framöver
Mineralbaserad motorolja 15W-40, ACEA E5, E3, E2, A3/B3, 4 liter
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
#1618943
Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljebyten har tyvärr tvingats ske på verkstad och då får man vad man får, dvs vad de har inne. Resonemang i stil med "gammal gjutjärnsspis ska ha mineralolja för det är den gjord för" eller "äh, moderna helsynteter är tekniskt överlägsna och ska användas, oavsett pris".
#1619006
KalleJ skrev: Igår, 19:24 Ja den kommer nog ungefär samtidigt som du kan formulera en anledning att använda 10W istället för 0W.
Som jag skrev i början är en 0W olja för kalla områden, den är flytande ner till -45°. En 0W20 kanske ner till-40°. Med elektrisk motorvärmare kanske en liten bit till. Sedan är det nog Sibirisk motorvärmare som gäller. Därför finns det olja som som man ska använda vid dessa tillfällen. Inte för att för på ett konstlat sätt att teoretiskt på papper sänka bränsleförbrukningen vid kallstart. 10W funkar i största delen av Sverige, 5W i resten.
På den gamla (goda?) tiden hade jag en höst inte bytt till vinterolja (SAE 20). Det blev en tidig köldknäpp med under -20*.Detta var 1971 och jag hade min första bil (Opi Rekord -59) med original batteri kvar i bilen (6V 77 aH). Motorn snurrade sakta, sakta i ett och ett halvt varv (3 kompressioner), sedan (på det andra varvet) gick motorn igång. Den hade inte gått ett varv till. Men jag kom till jobbet den dagen också....😁😁
#1619013
Rödsorken skrev:Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljebyten har tyvärr tvingats ske på verkstad och då får man vad man får, dvs vad de har inne. Resonemang i stil med "gammal gjutjärnsspis ska ha mineralolja för det är den gjord för" eller "äh, moderna helsynteter är tekniskt överlägsna och ska användas, oavsett pris".
Förlegade termer. Har ingen praktisk betydelse. Allt är grupp II eller grupp III i vissa fall med inslag av grupp IV oljor.
Skulle påstå att 5w40 är minst lika billig som 10W40. Handlar bara om att köpa på rätt ställen.
0W med grupp 4 kostar lite mer dok.
Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]

Bump

Du har köpt en bil som är förvä[…]