Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

+Men den har bättre räckvidd än gamla short range. +Långsammare laddning, bättre batterilivslängd, är nog ganska marginellt i tid ändå om man ska ladda upp till 80% eller mer.
+Sämre prestanda, räcker nog ändå och är positivt om det ger mindre slitage och kanske lägre försäkringskostnader.
+Generellt mindre teknik=färre saker att störa sig på och färre saker som kan strula eller gå sönder.

Sedan landade ju prisskillnaden på 113 000kr här.
Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
VolvoB20 skrev: Igår, 09:21 Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…

Ja där vill man ju inte stå efter enbart 15000 mil.
Att sätta i ett helt nytt batteri i en 10 år gammal bil känns inte som ett alternativ när det finns begagnade till 1/5 av priset.

Bättre att släpa en havererad Tesla till Grufman än att lämna den till Tesla själva, ibland är det bara säkringen i högvoltsbatteriet som har gett upp.
En anan nackdel med åtminstone äldre Tesla är alla aluminiumdelar som inte gillar salt, oklart för mig hur det ser ut hos nyare modeller.

VolvoB20 skrev:Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

Du hittar ett (1!) fall och tänker att man måste räkna med att åka till Tesla och köpa ett helt nytt batteri? Utan att vara alltför otrevlig - både slutsatsen att det är vanligt att batteriet behöver bytas och att det kostar 500k att göra det är felaktiga och känns som nån slags meningslös ryktesspridning.

Ett väl fungerande begagnat Model S batteri kostar 60-80k, dvs vad ett motorbyte kostar på en ICE bil. Ett fel som är mycket vanligare än att behöva byta ett högvoltsbatteri. Dessutom finns det numera fler och fler aktörer som kan identifiera felaktig batterimodul och bara byta den - då är du nere på 1/4 av kostnaden.

https://www.ebay.de/itm/277430247638?_s ... R9LDsP-6Zg

https://www.ebay.de/itm/127419500192?_t ... 3KG8PNHZF4
Lövet skrev: tor 09 okt 2025, 22:55
apersson850 skrev:Att fylla på diesel i min XC90 motsvarar en laddning på 6-7 MW i en batteribil.
Jo. Men det är så synd att så mycket av den energin slösas bort i förluster. Så riktigt lika mycket kommer man inte behöva fylla på ;)
Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är omräknad till motsvarande vad en batteribil i den storleken skulle behöva för att kunna köra samma sträcka.
Ser du bara på rent energiinnehåll motsvarar det upp mot 15 MW.
apersson850 skrev:Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är omräknad till motsvarande vad en batteribil i den storleken skulle behöva för att kunna köra samma sträcka.
Ser du bara på rent energiinnehåll motsvarar det upp mot 15 MW.
Jag förstår inte hur du kan försöka få det till något positivt att dieselbilen slösar bort så mycket energi?
Det är vad det motsvarar i laddeffekt som är positivt jämfört med batteribilen.

Det vore rejält förvånande om du inte vid det här laget förstått att det är en av de två stora nackdelarna med batteribilen. Det tar tid att ladda. Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt som vi än så länge bara kan drömma om. Den lär dessutom förbli en dröm i de allra flesta fall, för även om batteriet skulle klara av den effekten blir det fort problem att mata ut den till laddaren. Kanske med batteribuffrade laddare, men även då blir det i gynnsamma fall som det går. Dessutom får man kanske robotisera själva laddningen, för kabeln blir tung att hantera. Det grövsta jag kopplat in klarade effekter på runt 1,3 MW vid 400 V, men det var inte något i kabelväg som man traskar omkring med, precis.

Det är förstås av just denna anledning som man inte planerar tankning av en dieselbil. Man bara gör det när det behövs.
Batteribilen kommer istället till sin rätt när man inte kör längre än att man kommer hem innan den behöver laddas. Då behöver man aldrig planera laddningen. Den är alltid redo för en utfärd, så långt den nu går.
apersson850 skrev:Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt som vi än så länge bara kan drömma om.
Den behövs ju inte eftersom elbilen inte slösar bort häflten av energin på värme. Det här är ett helt bortkastat tankeexperiement.

apersson850 skrev:Det vore rejält förvånande om du inte vid det här laget förstått att det är en av de två stora nackdelarna med batteribilen. Det tar tid att ladda.
Är det inte lite konstigt att jag som har en elbil inte har "förstått" att det är ett problem medans du som inte har nån har gjort det? Du ser inget märkligt med den slutsatsen? För tydlighets skull: Jag motsäger inte att det tar längre tid att ladda än att tanka. Skillnaden är att du inte förstått hur sällan behovet uppstår i genomsnitt. Som elbilsägare laddar man hemma eller bara precis så länge som behövs för att komma till sin destination. Under 6 år tror jag inte jag har stått vid en laddare längre än 20 minuter.

Och NEJ jag drar ingen husvagn. Men för de som inte drar husvagn är det viktigare med snyggt typsnitt på diskanthögtalarna än hur lång tid eller hur krångligt det är att ladda med husvagn.
Lövet skrev:Den behövs ju inte eftersom elbilen inte slösar bort häflten av energin på värme. Det här är ett helt bortkastat tankeexperiement.
Ja, det blir bortkastat om du inte har bättre läsförståelse än så.
Jag förklarade att laddeffekten på 6-7 MW är netto jämfört med en batteribil. Det är hur du skulle behöva ladda en batteribil för att komma lika långt som dieselbilen gör när den har tankats i några minuter om du skulle ladda i lika många minuter. Verkningsgraden har jag räknat med. Egentligen är det lite till batteribilens fördel, för jag har inte räknat in laddförlusterna. 6,5-7,5 MW hamnar du på om det ska vara riktigt rättvist.

Lövet skrev:För tydlighets skull: Jag motsäger inte att det tar längre tid att ladda än att tanka. Skillnaden är att du inte förstått hur sällan behovet uppstår i genomsnitt. Som elbilsägare laddar man hemma eller bara precis så länge som behövs för att komma till sin destination. Under 6 år tror jag inte jag har stått vid en laddare längre än 20 minuter.
Då passar ju batteribilen perfekt till dig. Jag skrev ju just det. Den kommer bäst till sin rätt om man alltid (oftast) hinner hem igen innan batteriet är tomt. Då är laddningen inget problem utan snarare en fördel.
Lövet skrev:Och NEJ jag drar ingen husvagn. Men för de som inte drar husvagn är det viktigare med snyggt typsnitt på diskanthögtalarna än hur lång tid eller hur krångligt det är att ladda med husvagn.
Vi som använder bilarna till något vettigare än att spela musik i har givetvis upptäckt hur det går till inte bara i något slags genomsnitt utan i verkligheten.
apersson850 skrev:Vi som använder bilarna till något vettigare än att spela musik i har givetvis upptäckt hur det går till inte bara i något slags genomsnitt utan i verkligheten.
Om man tror att husvagnsdragning är ett normalfall är det nog dags att uppdatera sin bild av "verkligheten" när vi pratar om nybilsköpare. Det är en pytteliten men högljudd grupp i det stora hela.
  • 1
  • 461
  • 462
  • 463
  • 464
  • 465

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE