Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1618854
+Men den har bättre räckvidd än gamla short range. +Långsammare laddning, bättre batterilivslängd, är nog ganska marginellt i tid ändå om man ska ladda upp till 80% eller mer.
+Sämre prestanda, räcker nog ändå och är positivt om det ger mindre slitage och kanske lägre försäkringskostnader.
+Generellt mindre teknik=färre saker att störa sig på och färre saker som kan strula eller gå sönder.

Sedan landade ju prisskillnaden på 113 000kr här.
#1618902
Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
#1618906
VolvoB20 skrev: Idag, 09:21 Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
Ja där vill man ju inte stå efter enbart 15000 mil.
Att sätta i ett helt nytt batteri i en 10 år gammal bil känns inte som ett alternativ när det finns begagnade till 1/5 av priset.

Bättre att släpa en havererad Tesla till Grufman än att lämna den till Tesla själva, ibland är det bara säkringen i högvoltsbatteriet som har gett upp.
En anan nackdel med åtminstone äldre Tesla är alla aluminiumdelar som inte gillar salt, oklart för mig hur det ser ut hos nyare modeller.



#1618916
VolvoB20 skrev:Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
Du hittar ett (1!) fall och tänker att man måste räkna med att åka till Tesla och köpa ett helt nytt batteri? Utan att vara alltför otrevlig - både slutsatsen att det är vanligt att batteriet behöver bytas och att det kostar 500k att göra det är felaktiga och känns som nån slags meningslös ryktesspridning.

Ett väl fungerande begagnat Model S batteri kostar 60-80k, dvs vad ett motorbyte kostar på en ICE bil. Ett fel som är mycket vanligare än att behöva byta ett högvoltsbatteri. Dessutom finns det numera fler och fler aktörer som kan identifiera felaktig batterimodul och bara byta den - då är du nere på 1/4 av kostnaden.

https://www.ebay.de/itm/277430247638?_s ... R9LDsP-6Zg

https://www.ebay.de/itm/127419500192?_t ... 3KG8PNHZF4
#1618927
Lövet skrev: tor 09 okt 2025, 22:55
apersson850 skrev:Att fylla på diesel i min XC90 motsvarar en laddning på 6-7 MW i en batteribil.
Jo. Men det är så synd att så mycket av den energin slösas bort i förluster. Så riktigt lika mycket kommer man inte behöva fylla på ;)
Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är omräknad till motsvarande vad en batteribil i den storleken skulle behöva för att kunna köra samma sträcka.
Ser du bara på rent energiinnehåll motsvarar det upp mot 15 MW.
#1618929
apersson850 skrev:Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är omräknad till motsvarande vad en batteribil i den storleken skulle behöva för att kunna köra samma sträcka.
Ser du bara på rent energiinnehåll motsvarar det upp mot 15 MW.
Jag förstår inte hur du kan försöka få det till något positivt att dieselbilen slösar bort så mycket energi?
  • 1
  • 461
  • 462
  • 463
  • 464
  • 465
Volvo 360 88 söker dragkrok

Bör finnas på skroten om inte annars. V[…]

En heads up till alla som läser den hä[…]

Tjänare! Har bytt kamrem efter multiremsras, […]

Jo, det behöver man. Uppgiften ovan är […]