Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1618854
+Men den har bättre räckvidd än gamla short range. +Långsammare laddning, bättre batterilivslängd, är nog ganska marginellt i tid ändå om man ska ladda upp till 80% eller mer.
+Sämre prestanda, räcker nog ändå och är positivt om det ger mindre slitage och kanske lägre försäkringskostnader.
+Generellt mindre teknik=färre saker att störa sig på och färre saker som kan strula eller gå sönder.

Sedan landade ju prisskillnaden på 113 000kr här.
#1618902
Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
#1618906
VolvoB20 skrev: Idag, 09:21 Fundar på att köpa en beg Tesla, men ibland blir man ju lite kallsvettig när man läser i Teslagrupperna, detta är från veckan.

För en månad sedan dök det upp en varningstext på displayen som meddelade ”acceleration and top speed reduced” och därefter ”vehicle may not restart”. Mycket riktigt så ville bilen inte restarta. Den bärgades till Tesla och igår kom diagnos och kostnadsförslag för reparation av denna MS 2016 som gått felfritt hela sitt liv och 15000 mil.

Det är i offerten: ”ASY-HV BATTERY,90KWH,SX (1014116-00-C)” och ”ASY,HV BATTERY,90KWH,REMANUFACTURED,SX (1102982-02-A)” som ink. moms. kommer att gå på 577294:-. Det känns som att det med råge överstiger bilens penningvärde…
Hade ni skickat den till himmeln eller lagat? 🫠

Och(!) är det någon som fått hjälp från Trygg-Hansa i liknande situation?
Ja där vill man ju inte stå efter enbart 15000 mil.
Att sätta i ett helt nytt batteri i en 10 år gammal bil känns inte som ett alternativ när det finns begagnade till 1/5 av priset.

Bättre att släpa en havererad Tesla till Grufman än att lämna den till Tesla själva, ibland är det bara säkringen i högvoltsbatteriet som har gett upp.
En anan nackdel med åtminstone äldre Tesla är alla aluminiumdelar som inte gillar salt, oklart för mig hur det ser ut hos nyare modeller.



  • 1
  • 461
  • 462
  • 463
  • 464
  • 465

Är jordflätorna mellan motorblock och ka[…]

V90 läggs ner.

... för egen del är jag tveksam till at[…]

Sensus startar om varje gång du stänger[…]

Avgassystem V70 2,4 20v ?

Hej på er alla! Ny här, men nuvarande […]