Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618640
Bytte motorolja i min Volvo 240 B230E motor och såg att oljefilter var tomt på olja.

Mahle oljefilter och Eurolub 10-40 olja.

Bytte för att det alltid tog några sekunder tills oljetryckslampa slocknade vid start.

Nu är det Bosch oljefilter och Mobil 10-40 olja .
Oljetryck kommer direkt vid start, oljetryckslampa slocknar före laddningslampan.

Har sett det en gång tidigare i Volvo 940, var Mahle filter även den gången .

Motoroljan har förmodligen gått orenad genom motorn.

Vad kan det bero på att oljefilter är tomt ?
#1618657
Läcker membranet så rinner oljan tillbaka in i blocket/tråget. (In på utsidan av filtret, ut filtrerat i mitten )
Finns även oljefilter utan membran som tänkt att monteras stående eller ha extern backventil, så köp rätt filter.

Ofiltererat blir de bara om övertrycks ventilen löser ut (filtret igensatt).

Varför 10w40 och inte 5w40? :D
#1618671
Kör endast sommar 10-40 blir bra till en snart 40 år gammal bil,ger bättre oljetryck än 5-30 olja.

Hade kört kanske 90 mil med mahle filter och Eurolub olja, märkte att något inte stämmer när oljenivån inte sjönk efter start när filtret fylls första gången efter oljebyte.

Märkligt att oljefilter var tomt på olja.

Nu verkar det fungera som det ska.
#1618683
KalleJ skrev:Varför 10w40 och inte 5w40?
5w olja är för Arktis.
När jag började med bilar hade vi på verkstan bara SAE20 och SAE30 olja (södra Sverige) Och det funkade bra. I slutet på 60-talet kom "dubbelgrade" olja då blev det 20W30 olja. Då var man inte tvungen längre att byta olja varje vår och höst. Många bytte ändå då bytesintervallen var 250 - 500 mil. Beroende på om det fanns oljefilter eller inte..
OW och 5W använder biltillverkarna bara för att det sänker bränsleförbrukningen några cl/mil. Inte för att öka livslängden på motorn
#1618699
Hade det behövts tjockare olja hade det varit 10w60 inte 10w40. Du borde veta bättre Lennart.
Ingen praktisk skillnad på 0w eller 10w.
0W är tjockare än 60 när det är kallt.
#1618706
KalleJ skrev:Läcker membranet så rinner oljan tillbaka in i blocket/tråget. (In på utsidan av filtret, ut filtrerat i mitten )
Finns även oljefilter utan membran som tänkt att monteras stående eller ha extern backventil, så köp rätt filter.
Det kan förklara varför det tog längre tid att bygga upp oljetryck, om filtret hade tömts på olja när motorn stängdes av så måste filtret fyllas varje gång motorn startas.

Då har oljan inte gått ofiltrerat, bara filtret som tömts när motorn stängts av, kanske Mahle filtren gör så.
Oljefilter Mahle Original OC 204 är rätt till B230 motorn.

Bosch filtret håller kvar olja i filtret även när motorn stängts av, oljetrycket kommer snabbare än laddningen vid start då filtret inte behöver fyllas upp varje gång.
#1618715
KalleJ skrev: Igår, 20:38 Hade det behövts tjockare olja hade det varit 10w60 inte 10w40. Du borde veta bättre Lennart.
Ingen praktisk skillnad på 0w eller 10w.
0W är tjockare än 60 när det är kallt.
Du har nog läst fel, någon 40 eller 60 olja har jag inte skrivit om.
När vi servade vår nya Subaru så hade Subaru ändrat specifikationerna från 0W20 A/B till 5W30 C Vilket stämmer bättre mot klimatet i Sverige. Och bilen har partickelfilter. Dock hade jag gärna (blir kanske när garantin gått ut) kört på typ 10W40 C3 olja. När jag börjar serva den själv (för ny ännu) blir det Biltema, men dom har inte det i C utförande. Ännu.
#1618727
Du vet med andra ord inte hur viskositetskurvan ser ut....
Klarar din Subaru att nå vi hydrodynamisk smörjning med 20 olja så behöver den inte 10W vid uppstart.
#1618736
KalleJ skrev:Du vet med andra ord inte hur viskositetskurvan ser ut....
Klarar din Subaru att nå vi hydrodynamisk smörjning med 20 olja så behöver den inte 10W vid uppstart.
Jag håller mig till det jag lärde mig på yrkesskolan en gång i tiden. SAE 0W var visserligen inte vanlig då "på den tiden", men den är för temperaturer NER TILL -45°. Blandar du då i en SAE 30 olja stiger temperaturen för användning i bilmotor till lägst temperatur -40°. Därför skrev jag att den är för användning i Arktis. I större delen av Sverige funkar 10W30 olja ( från -30° till +30°) utmärkt. För racing gäller andra regler, där kör man med singel grade olja, vad som än sägs i reklamen......
Och som jag skrev förut 0W och 5W olja (i Sverige och Europa) är för att bilfabrikanterna kan få några cl lägre bränsleförbrukning i sina presentationer.
#1618738
lennarte skrev: Och som jag skrev förut 0W och 5W olja (i Sverige och Europa) är för att bilfabrikanterna kan få några cl lägre bränsleförbrukning i sina presentationer.
Ja, men du har fortfarande inte motiverat varför du förespråkar 10W. Du vill alltså ha högre förbrukning innan oljan nått temperatur pga. någon oförklarlig anledning.
Finns massvis med C3 40 oljor i 0W/5W.

Åtgärdat från årsmodell 20[…]

Minirecension av kina DICE

Ingen som använder VIDA längre? På[…]

Köra EX90 med släp

För en batteribil bör dessutom vikten p&[…]

En liten bit in i filmen kan du se hur det gå[…]