Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618640
Bytte motorolja i min Volvo 240 B230E motor och såg att oljefilter var tomt på olja.

Mahle oljefilter och Eurolub 10-40 olja.

Bytte för att det alltid tog några sekunder tills oljetryckslampa slocknade vid start.

Nu är det Bosch oljefilter och Mobil 10-40 olja .
Oljetryck kommer direkt vid start, oljetryckslampa slocknar före laddningslampan.

Har sett det en gång tidigare i Volvo 940, var Mahle filter även den gången .

Motoroljan har förmodligen gått orenad genom motorn.

Vad kan det bero på att oljefilter är tomt ?
#1618657
Läcker membranet så rinner oljan tillbaka in i blocket/tråget. (In på utsidan av filtret, ut filtrerat i mitten )
Finns även oljefilter utan membran som tänkt att monteras stående eller ha extern backventil, så köp rätt filter.

Ofiltererat blir de bara om övertrycks ventilen löser ut (filtret igensatt).

Varför 10w40 och inte 5w40? :D
#1618671
Kör endast sommar 10-40 blir bra till en snart 40 år gammal bil,ger bättre oljetryck än 5-30 olja.

Hade kört kanske 90 mil med mahle filter och Eurolub olja, märkte att något inte stämmer när oljenivån inte sjönk efter start när filtret fylls första gången efter oljebyte.

Märkligt att oljefilter var tomt på olja.

Nu verkar det fungera som det ska.
Minirecension av kina DICE

Dubbelpost

Hej, Verkar vara ett vanligt problem med att kopp[…]

Fast med den obalans i elnätet som solceller[…]

När bilen var ny fick jag den att styra i 15 […]