- tis 07 okt 2025, 15:35
#1618606
Hej, har fått lite problem efter att jag fixat diverse oljeläcka från turbon i min XC70 2014.
Jag har haft nere länkarm höger fram samt drivaxel, även nedre momentstagen. Detta är väl dom saker som kan påverka chassit.
Efter att allt var tillbaka märkte jag att om jag svängde lite till höger eller vänster står ratten still där och går inte tillbaka. Om jag svänger fullt åt höger eller vänster så går ratten tillbaka men inte hela vägen.
Fick från en verkstad att det troligtvis är min styrväxel som är kass, så jag bytte denna (jävla skitjobb för övrigt).
Felet var fortfarande kvar även efter hjulinställning.
Tänkte att det kanske är fjäderbenslagren som blivit dåliga så jag bytte dom samt spindelleden höger fram då damasken blivit skadad.
Felet är kvar. Vad kan det vara? Blir galen. Jag upplever inte att servon är dålig för ratten går lätt.
Uppdatering:
Efter lite undersökande även på facebook fick jag tips att om man haft loss undre motor/växellådsfästet så kan man råka blanda ihop skruvarna till detta som gör att man sätter en för lång skruv upp genom bärramen som då ligger emot styrväxeln. Så nu ikväll när jag kom hem från jobbet stod mina bilramper redo så jag körde upp på dessa och la mig direkt under bilen och kollade, jodå det satt en för lång skruv som nötte emot styrväxeln. Så jag bytte plats på skruvarna men var ändå inte nöjd då den andra skruven gick otäckt nära styrväxeln också så efter lite filande nere i källaren så monterades skruven tillbaka och ut på provkörning. ÄNTLIGEN! Nu gick ratten tillbaka och allt kändes normalt igen.
Jag har haft nere länkarm höger fram samt drivaxel, även nedre momentstagen. Detta är väl dom saker som kan påverka chassit.
Efter att allt var tillbaka märkte jag att om jag svängde lite till höger eller vänster står ratten still där och går inte tillbaka. Om jag svänger fullt åt höger eller vänster så går ratten tillbaka men inte hela vägen.
Fick från en verkstad att det troligtvis är min styrväxel som är kass, så jag bytte denna (jävla skitjobb för övrigt).
Felet var fortfarande kvar även efter hjulinställning.
Tänkte att det kanske är fjäderbenslagren som blivit dåliga så jag bytte dom samt spindelleden höger fram då damasken blivit skadad.
Felet är kvar. Vad kan det vara? Blir galen. Jag upplever inte att servon är dålig för ratten går lätt.
Uppdatering:
Efter lite undersökande även på facebook fick jag tips att om man haft loss undre motor/växellådsfästet så kan man råka blanda ihop skruvarna till detta som gör att man sätter en för lång skruv upp genom bärramen som då ligger emot styrväxeln. Så nu ikväll när jag kom hem från jobbet stod mina bilramper redo så jag körde upp på dessa och la mig direkt under bilen och kollade, jodå det satt en för lång skruv som nötte emot styrväxeln. Så jag bytte plats på skruvarna men var ändå inte nöjd då den andra skruven gick otäckt nära styrväxeln också så efter lite filande nere i källaren så monterades skruven tillbaka och ut på provkörning. ÄNTLIGEN! Nu gick ratten tillbaka och allt kändes normalt igen.
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
- By Gelis