Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har fått lite problem efter att jag fixat diverse oljeläcka från turbon i min XC70 2014.

Jag har haft nere länkarm höger fram samt drivaxel, även nedre momentstagen. Detta är väl dom saker som kan påverka chassit.

Efter att allt var tillbaka märkte jag att om jag svängde lite till höger eller vänster står ratten still där och går inte tillbaka. Om jag svänger fullt åt höger eller vänster så går ratten tillbaka men inte hela vägen.

Fick från en verkstad att det troligtvis är min styrväxel som är kass, så jag bytte denna (jävla skitjobb för övrigt).

Felet var fortfarande kvar även efter hjulinställning.

Tänkte att det kanske är fjäderbenslagren som blivit dåliga så jag bytte dom samt spindelleden höger fram då damasken blivit skadad.

Felet är kvar. Vad kan det vara? Blir galen. Jag upplever inte att servon är dålig för ratten går lätt.
daekol skrev: Idag, 15:35 ..Jag har haft nere länkarm höger fram ..
Har du fått tillbaka tappen på spindelleden rätt i styrspindeln? Lagom djupt alltså.
Kulan kanske kan komma i kläm och kärva om det blir fel.. Långsökt javisst :-)
av daekol
Erik Å skrev:
daekol skrev: Idag, 15:35 ..Jag har haft nere länkarm höger fram ..
Har du fått tillbaka tappen på spindelleden rätt i styrspindeln? Lagom djupt alltså.
Kulan kanske kan komma i kläm och kärva om det blir fel.. Långsökt javisst :-)
Det var jag väldigt noga med, gick inte att få i skruven annars. :-)
Ceska skrev:Är inte så att länkarmen måste dras åt med bilen i normalläge... är ju ganska enkelt att testa
Helt rätt, den dras med bilen i normalläge, det är också gjort. T.om lossat på samtliga skruvar till momentstagen för att se till så inget sitter konstigt i spänn.

Har nu bytt servobehållaren då det sitter ett filter i denna som kan fela, hade problem med min gamla 2010 med att filtret var slut i behållaren. Det enda man kunde märka detta på var att det blev skum i behållaren och att pumpen skrek. Men 2010 satt ju mekanisk pump också så lite lättare då. Hade dock inte problem med skum i denna behållaren. Har inte hunnit testa med ny behållare ännu.
Fläkt till strålkastare

Bytt lyktan samt styrenheten. Felkoden och felet k[…]

..Jag har haft nere länkarm höger fra[…]

Givaren bytt nu men jag har ännu inte provat […]

Snabbladdare som används lite eller ligger l&[…]