Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618606
Hej, har fått lite problem efter att jag fixat diverse oljeläcka från turbon i min XC70 2014.

Jag har haft nere länkarm höger fram samt drivaxel, även nedre momentstagen. Detta är väl dom saker som kan påverka chassit.

Efter att allt var tillbaka märkte jag att om jag svängde lite till höger eller vänster står ratten still där och går inte tillbaka. Om jag svänger fullt åt höger eller vänster så går ratten tillbaka men inte hela vägen.

Fick från en verkstad att det troligtvis är min styrväxel som är kass, så jag bytte denna (jävla skitjobb för övrigt).

Felet var fortfarande kvar även efter hjulinställning.

Tänkte att det kanske är fjäderbenslagren som blivit dåliga så jag bytte dom samt spindelleden höger fram då damasken blivit skadad.

Felet är kvar. Vad kan det vara? Blir galen. Jag upplever inte att servon är dålig för ratten går lätt.

Uppdatering:
Efter lite undersökande även på facebook fick jag tips att om man haft loss undre motor/växellådsfästet så kan man råka blanda ihop skruvarna till detta som gör att man sätter en för lång skruv upp genom bärramen som då ligger emot styrväxeln. Så nu ikväll när jag kom hem från jobbet stod mina bilramper redo så jag körde upp på dessa och la mig direkt under bilen och kollade, jodå det satt en för lång skruv som nötte emot styrväxeln. Så jag bytte plats på skruvarna men var ändå inte nöjd då den andra skruven gick otäckt nära styrväxeln också så efter lite filande nere i källaren så monterades skruven tillbaka och ut på provkörning. ÄNTLIGEN! Nu gick ratten tillbaka och allt kändes normalt igen. :-D
Senast redigerad av 1 daekol, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1618621
daekol skrev: tis 07 okt 2025, 15:35 ..Jag har haft nere länkarm höger fram ..
Har du fått tillbaka tappen på spindelleden rätt i styrspindeln? Lagom djupt alltså.
Kulan kanske kan komma i kläm och kärva om det blir fel.. Långsökt javisst :-)
av daekol
#1618625
Erik Å skrev:
daekol skrev: tis 07 okt 2025, 15:35 ..Jag har haft nere länkarm höger fram ..
Har du fått tillbaka tappen på spindelleden rätt i styrspindeln? Lagom djupt alltså.
Kulan kanske kan komma i kläm och kärva om det blir fel.. Långsökt javisst :-)
Det var jag väldigt noga med, gick inte att få i skruven annars. :-)
Ceska skrev:Är inte så att länkarmen måste dras åt med bilen i normalläge... är ju ganska enkelt att testa
Helt rätt, den dras med bilen i normalläge, det är också gjort. T.om lossat på samtliga skruvar till momentstagen för att se till så inget sitter konstigt i spänn.

Har nu bytt servobehållaren då det sitter ett filter i denna som kan fela, hade problem med min gamla 2010 med att filtret var slut i behållaren. Det enda man kunde märka detta på var att det blev skum i behållaren och att pumpen skrek. Men 2010 satt ju mekanisk pump också så lite lättare då. Hade dock inte problem med skum i denna behållaren. Har inte hunnit testa med ny behållare ännu.
#1618630
Knivigt problem detta..du har ju bytt nästan allt.. kanske du också ska kolla rattknuten så den inte kärvar. Har inte hört att det ska vara problem på fas II men på tidigare V/XC70n modellerna var detta vanligt.
av daekol
#1618631
Swedespeed skrev:Knivigt problem detta..du har ju bytt nästan allt.. kanske du också ska kolla rattknuten så den inte kärvar. Har inte hört att det ska vara problem på fas II men på tidigare V/XC70n modellerna var detta vanligt.
Jo jag ger snart upp, haha. Kollade knutarna på rattstången och dom löper fint. P3 är lite annorlunda konstruerad än P2 då samtliga knutar är inne i kupén för själva stången från styrväxeln går in i bilen. Om jag minns rätt sitter det en knut i motorutrymmet på P2?
#1618632
Ok då var det inte rattknuten.. en annan vild idé..när du bytte fjäderbenslagren linjerade du dessa korrekt ? Har läst någonstans att felaktig caster-vinkel kan ge det problem du har och om fjäderbenslagren hamnar lite fel kanske det kan ge detta.
av daekol
#1618669
Swedespeed skrev: tis 07 okt 2025, 23:53 Ok då var det inte rattknuten.. en annan vild idé..när du bytte fjäderbenslagren linjerade du dessa korrekt ? Har läst någonstans att felaktig caster-vinkel kan ge det problem du har och om fjäderbenslagren hamnar lite fel kanske det kan ge detta.
Jag är helt 100 på att jag gjorde det på passagerarsidan men osäker på förarsidan. Är ju värt att kolla iaf! :-)

Juste, ska kolla om den drar tjuvluft också.[…]

Koppla in Isudar carplay

För mig funkar det bra (hade också carp[…]

BSR optimering???

Har BSR Steg 1+ i min V60 D4 sen 2021 och har avve[…]

Hej! Jag får felkoder på LIN bus A/B ([…]