Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1618483
Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
#1618497
lennarte skrev:Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
Tack! Ja den slocknar när motorn startar och tänds efter några hundra meter. Hade exakt detta fel på en annan japansk bil och där var det en kuggkrans som strulade och där gick det fysiskt att se att den var skadad. Hastighetsmätaren funkar. Då blir det på något av framhjulen man ska felsöka. Men det kan alltså inte vara en givare som bråkar då?

Har läst på lite om SRS och det sitter en kontaktrulle på rattstången som kan strula. Ska kolla på den.
#1618504
Nizzehult skrev:Då blir det på något av framhjulen man ska felsöka. Men det kan alltså inte vara en givare som bråkar då?
I detta fall (normalt) nej. Men man kan aldrig vara riktigt säker på en gammal bil. Du kan mäta givarna med en ohm mätare (1000 - 1200 Ω). Du kan då även med en upphissad framände mäta kuggkransarna. Det är inte lätt att tolka resultatet om man inte gjort det innan, men man kan med bra tänder (läge AC mV) kunna få fram ett värde
#1618510
Insåg att det aldrig skulle bli bra om jag inte också tog bort bromsskivorna. Men det var ingen lek och trots att de inte var speciellt gamla så satt de som berget! Tog säkert en halvtimme att få bort per sida. Man hade visst aldrig hört talas om kopparpasta när man bytte...och varför rengjorde man inte kuggkransen när skivorna ändå byttes?

Så här såg det ut när jag började och nu ska det väl vara OK. Sen kan man fundera på varför man tillverkar en så pass utsatt del i ett rostbenäget materiel? På någon bil jag hade var de i mässing men det var inte heller bra för då kunde de spricka. Men varför inte aluminium?

20251005_162912.jpg
20251005_162912.jpg (3.38 MiB) Visad 201 gånger

Nu återstår provkörning men det vet jag inte om jag orkar i kväll. Då får jag också se om mitt knep med att få glödtrådsvakten att slockna fungerade.

Kan förresten tipsa om bensinpumpen som Biltema säjer, bara 299,-!
#1618570
Ingen lyckad tur. ABS-lampan tänds fortfarande men nu vet jag varför: avbrott i en givare. Hupp! Glödtrådsvakten däremot tror jag funkar.

Vet inte om jag orkar plocka bort ratten och kolla kontaktrullen, jag vet ändå inte riktigt hur det ska se ut och jag vet heller inte om lampan släcks av sig själv när man är klar.

Tyvärr så har "koppla friskt är hälften vunnet" härjat i bilen tidigare. Det hänger kablar och kontakter som man inte har en susning om vad dom ska användas till lite här och var. Visst, många kontakter finns nog där för utrustning som inte används i Sverige men det är lite för mycket av det goda. Jag ser t ex att det finns en termometer(?) i instrumenteringen men den rätt långa kabeln och kontakterna från dessa slutar bara i tomma intet. Var finns anslutningarna?

Har några andra saker också som måste fixas, byta värmekran och bränslepump. Men det får bli senare.

Har luftat i riktig ordning och har sköljt ig[…]

Om trycket är 4300 hPa motsvarar det 4,3 Bar […]

Jaha ja. Bytte båda xenon-lamporna. Testat h[…]

Extraljus v60 2016

Hej! Jag är sugen på att komplettera […]