Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
lennarte skrev:Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
Tack! Ja den slocknar när motorn startar och tänds efter några hundra meter. Hade exakt detta fel på en annan japansk bil och där var det en kuggkrans som strulade och där gick det fysiskt att se att den var skadad. Hastighetsmätaren funkar. Då blir det på något av framhjulen man ska felsöka. Men det kan alltså inte vara en givare som bråkar då?

Har läst på lite om SRS och det sitter en kontaktrulle på rattstången som kan strula. Ska kolla på den.
Plockade bort bromsoket inkl hållaren på ena sidan. Jotack, där fanns det rost och dynga så det räckte mellan kuggarna. Fick aldrig bort bromsskivan så jag petade bort detta så gott jag kunde via baksidan. Ser att ABS-givaren nyligen är bytt. Misstänker att andra sidan ser likadan ut så det är väl bara att ta den också.

Plockade bort bromsoket inkl hållaren p&arin[…]

Gäller detta bara V90-modellen 2021, eller ha[…]

Pendlarbil är oftast något man åk[…]

Lös del i grillen V90 D3

Hej, Har upptäckt samma sak på min bi[…]