Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
lennarte skrev:Har en gammal Haynes bok. Där står hur du felsöker ABS innan blinkdosan fanns. Men lampan i instrumentet är också en "felkodsläsare". Den ska lysa med tändning på och och slocknar när motorn startar. Då funkar det med elektroniken. Tänds lampan när du kör är det förmodligen kuggkransar som strular. Funkar hastighetsmätaren är det helt bak. Kuggkransarna fram kan bli fulla av rost som stör signalen.
Tack! Ja den slocknar när motorn startar och tänds efter några hundra meter. Hade exakt detta fel på en annan japansk bil och där var det en kuggkrans som strulade och där gick det fysiskt att se att den var skadad. Hastighetsmätaren funkar. Då blir det på något av framhjulen man ska felsöka. Men det kan alltså inte vara en givare som bråkar då?

Har läst på lite om SRS och det sitter en kontaktrulle på rattstången som kan strula. Ska kolla på den.
Nizzehult skrev:Då blir det på något av framhjulen man ska felsöka. Men det kan alltså inte vara en givare som bråkar då?
I detta fall (normalt) nej. Men man kan aldrig vara riktigt säker på en gammal bil. Du kan mäta givarna med en ohm mätare (1000 - 1200 Ω). Du kan då även med en upphissad framände mäta kuggkransarna. Det är inte lätt att tolka resultatet om man inte gjort det innan, men man kan med bra tänder (läge AC mV) kunna få fram ett värde
Insåg att det aldrig skulle bli bra om jag inte också tog bort bromsskivorna. Men det var ingen lek och trots att de inte var speciellt gamla så satt de som berget! Tog säkert en halvtimme att få bort per sida. Man hade visst aldrig hört talas om kopparpasta när man bytte...och varför rengjorde man inte kuggkransen när skivorna ändå byttes?

Så här såg det ut när jag började och nu ska det väl vara OK. Sen kan man fundera på varför man tillverkar en så pass utsatt del i ett rostbenäget materiel? På någon bil jag hade var de i mässing men det var inte heller bra för då kunde de spricka. Men varför inte aluminium?

20251005_162912.jpg
20251005_162912.jpg (3.38 MiB) Visad 54 gånger

Nu återstår provkörning men det vet jag inte om jag orkar i kväll. Då får jag också se om mitt knep med att få glödtrådsvakten att slockna fungerade.

Kan förresten tipsa om bensinpumpen som Biltema säjer, bara 299,-!

Hade väl köpt en folka eller kia då[…]

Tankluckan öppnar inte.

Går den att trycka på ? Smörj ?

icarsoft och Autel. Autell är den mest kompe[…]

Halloj, tänkte installera extraljus på[…]