Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1617975
Jag plockar fram popcornen i väntan på att KalleJ laddar hagelbössan;)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1617976
KalleJ skrev:Nej, Lennart har inte så bra koll.
Både C2, C3 och A5/B5 specifikationerna "lanserades" 2004. Vilket fortfarande är ganska orelevant, då de båda har uppdaterats ett gäng gånger sedan dess
Joo, jag har ganska bra koll. Stämmer att ACEA är mer än 20 är gammalt (omkring 30 år) men ändå står det inte i instruktionsböcker förrän dom senaste åren. Inte heller olje försäljarna har ACEA på dunkarna förren dom sista åren. Nu vet jag inte om TS har partikel filter i sin bil, C2/C3 oljan är framtagen just för dessa bilar.
I instruktionsboken står det tydligen A5/B5 0W-30, det om något är fel olja. Den oljan är för att minimera bränsleförbrukningen och att förlänga serviceintervallen till 3000 mil. Vilket inte är bra i längden för motorerna.
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av 20FJan
#1618009
Vad blir följden av att välja ”fel” olja som ändå rekommenderas av tillverkaren?
Jag kör på 5W30 A5/B5 i min S40, läser om många som har problem med oljeförbrukning. Men än så länge drar inte den mer än att jag knappt behöver fylla mellan årliga servicen.
Om motorn är konstruerad för tunn olja tror iaf jag på att den får sämre smörjning med tjockare än rekommenderad, särskilt i det svala och kalla klimat som vi har.
av KalleJ
#1618017
"Om motorn är konstruerad för tunn olja"
Det är den inte.

A5/B5 är sämre för katalysator och partikel filter än C3 om man har oljeförbrukning.
av KalleJ
#1618035
20FJan skrev:Ok, gäller det just trådskaparens D5a eller alla motorer?
Finns generellt ingen motor som är konstruerad för en viskositet.
av 20FJan
#1618039
Ok, då återstår frågan vad som blir problemet med en tunn olja som rekommenderas av tillverkaren? Jag har alltid hållt mig till rekommendation. Sedan förstår jag att lite avsteg till tjockare olja inte behöver göra skada precis , speciellt inte i en äldre lite sliten motor, det kan då även motverka oljeförbrukning t.ex. eller tillfälligt i brist på annat eller av misstag.
av KalleJ
#1618082
20FJan skrev:Ok, då återstår frågan vad som blir problemet med en tunn olja som rekommenderas av tillverkaren? . .
Jag har inte påstått att det är något problem med A5/B5 som olja. 3000 mils intervall som är problemet isåfall.
https://carup.se/upptackten-nar-niklas- ... ed-skodan/ Du återskapar inte det resultatet med långa oljebytesintervaller.

Vill man kritisera oljan (Volvo) så är det att den är 0W30 a5/b5 är dyrare än nödvändigt (ovanlig) och är utvald för låga utsläpp (låg förbrukning) och longlife egenskaper, inte maximalt skydd för motorn eller avgasrening.
Sen så hade du högst sannolikt kunnat hälla i 0W20 om du bara ska ut o söndagsköra utan att motorn tar skada. Så allt är relativt.

20FJan skrev:Jag har alltid hållt mig till rekommendation.
Helt rätt, har man ingen koll på oljor bör man hålla sig till boken. Men återigen det är för att det kan bli HELT fel olja annars.
Rekommendation är inte ett måste.
av 20FJan
#1618112
OK, jag kör byte på max 1000, ibland 1500 mil eller årligen. Det som inträffar först. Mina bilar har ingen turbo eller direktinsprutning som kan ställa till det, men kamkedja som kräver rätt smörjning för att leva länge. Chryslern har känt problem med vippor till lyftarna som börjar glappa, och har inte råkat ut för det än på 22000 mil och 12 år.

Ja, dom tog bort den och ökade effekten.

Byte krossad framruta 244 1975

Tänkte bara avsluta min egen tråd h&aum[…]

Då får vi se om även GLB få[…]

Hällt i fel olja!

OK, jag kör byte på max 1000, ibland 15[…]