20FJan skrev:Ok, då återstår frågan vad som blir problemet med en tunn olja som rekommenderas av tillverkaren? . .
Jag har inte påstått att det är något problem med A5/B5 som olja. 3000 mils intervall som är problemet isåfall.
https://carup.se/upptackten-nar-niklas- ... ed-skodan/ Du återskapar inte det resultatet med långa oljebytesintervaller.
Vill man kritisera oljan (Volvo) så är det att den är 0W30 a5/b5 är dyrare än nödvändigt (ovanlig) och är utvald för låga utsläpp (låg förbrukning) och longlife egenskaper, inte maximalt skydd för motorn eller avgasrening.
Sen så hade du högst sannolikt kunnat hälla i 0W20 om du bara ska ut o söndagsköra utan att motorn tar skada. Så allt är relativt.
20FJan skrev:Jag har alltid hållt mig till rekommendation.
Helt rätt, har man ingen koll på oljor bör man hålla sig till boken. Men återigen det är för att det kan bli HELT fel olja annars.
Rekommendation är inte ett måste.