Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1618053
Jag ser på nätet att en del får problem med kompressorn t ex kopplingen eller läckage.
Vet någon hur man undviker att utnyttja kompressorn, om man bortser från hård acceleration vid enstaka omkörningar. Vid vilket varvtal kickar den in?
Kolla på youtube, fcp europe har några videor om Volvos kompressorfel.
#1618056
Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
#1618060
Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
#1618061
apersson850 skrev: Idag, 14:54 Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
Eller som på D4 med dubbelturbo, där den mindre trycker på även vid låga varvtal. Så det finns olika lösningar.
#1618063
Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på nätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h
#1618064
Marlboroman skrev:Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
Ja, just det, det är en inkopplingsbar variant. Jag tänkte på de äldre som drevs hela tiden.
Då är det nog som vanligt, gasa försiktigt så behövs den inte.
Samt, också som vanligt, om man är ständigt oroad över att något sådant kan gå sönder är det nog en annan sorts bil man borde ha. Eller njuta av det så länge det fungerar och sen betala.
#1618065
lennarte skrev: Idag, 17:29 Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på nätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h
Hade en G60 men den har inget med avgaser att göra, ren remdrift.
#1618068
G60 kunde man få i Corrado.
Ja, kompressorn bara jagar på luften in till insuget. Det gör turbon också, men den drivs av en avgasdriven turbin. Turbo är en klurig förkortning för TURBinkOmpressor. Alltså en luftkompressor som drivs av en avgasturbin.

Delvis i alla fall. Du kan inte ladda ner programv[…]

Turbo och kompressor i t6 och t8

G60 kunde man få i Corrado. Ja, kompressorn […]

Lysande, bra jobbat! :-D Då vet vi vad som […]

Det kan vara många orsaker till oljeläc[…]