Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thcarl
#1618053
Jag ser på nätet att en del får problem med kompressorn t ex kopplingen eller läckage.
Vet någon hur man undviker att utnyttja kompressorn, om man bortser från hård acceleration vid enstaka omkörningar. Vid vilket varvtal kickar den in?
Kolla på youtube, fcp europe har några videor om Volvos kompressorfel.
#1618056
Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
#1618060
Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
av AndS
#1618061
apersson850 skrev: fre 26 sep 2025, 14:54 Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
Eller som på D4 med dubbelturbo, där den mindre trycker på även vid låga varvtal. Så det finns olika lösningar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1618063
Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på nätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h
#1618064
Marlboroman skrev:Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
Ja, just det, det är en inkopplingsbar variant. Jag tänkte på de äldre som drevs hela tiden.
Då är det nog som vanligt, gasa försiktigt så behövs den inte.
Samt, också som vanligt, om man är ständigt oroad över att något sådant kan gå sönder är det nog en annan sorts bil man borde ha. Eller njuta av det så länge det fungerar och sen betala.
Användarvisningsbild
av StefanN
#1618065
lennarte skrev: fre 26 sep 2025, 17:29 Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på nätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h
Hade en G60 men den har inget med avgaser att göra, ren remdrift.
#1618068
G60 kunde man få i Corrado.
Ja, kompressorn bara jagar på luften in till insuget. Det gör turbon också, men den drivs av en avgasdriven turbin. Turbo är en klurig förkortning för TURBinkOmpressor. Alltså en luftkompressor som drivs av en avgasturbin.
av thcarl
#1618085
Det är dyrt när kompressorn måste bytas. Så gasa måttligt. 10 timmars arbetstid och 30 tkr för ny kompressor, blir ca 45 tkr.
Bättre att försöka laga eller köpa en renoverad och skruva själv, om man kan.

Hej. Jag har en vibration som kommer vad det k&au[…]

Jaså, fungerar det så i de här bi[…]

V70 d3 -16 dör vid kallstart

Har en v70 classic d3 aut 2016 som gått 1730[…]

Volvo 745 1992 b200f problem

Japp tack så mycket för hjälpen le[…]