Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag ser på nätet att en del får problem med kompressorn t ex kopplingen eller läckage.
Vet någon hur man undviker att utnyttja kompressorn, om man bortser från hård acceleration vid enstaka omkörningar. Vid vilket varvtal kickar den in?
Kolla på youtube, fcp europe har några videor om Volvos kompressorfel.
Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
Kopplingen i kompressorn slår till vid behov upp till 3500. Den snurrar ju med hela tiden, men så länge kopplingen är öppen så ger den ju inget tryck. Sen hur styrboxen bestämmer exakt när kompressorn faktiskt jobbar törs jag inte svara på.
apersson850 skrev: Idag, 14:54 Finessen med kompressor är att den alltid går, även vid tomgångsvarvtal. Till skillnad från turboladdare som bara går förhållandevis sakta när motorn går på tomgång eller med låg last och sedan sätter upp farten rejält när gaspådraget ökar.
Eller som på D4 med dubbelturbo, där den mindre trycker på även vid låga varvtal. Så det finns olika lösningar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes hade en remdriven avgas kompressor....... Sökte på mätet om den, men den verkar helt bortglöm. Hittade detta, någon som kommer ihåg detta
VW G60 avser en typ av kompressormatad motor som användes av Volkswagen mellan 1988 och 1993, känd som G-lader,
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 39sXNl317h

Volkswagen och (om jag minns rätt) Mercedes h[…]

Så där, då var det fixat, visade […]

Det som förr var verkstadshandböcker &au[…]

Det kan vara många orsaker till oljeläc[…]